‘Je denkt toch niet dat ik mijn scooter ga aanpassen’

18 februari 2010 om 00:00 Nieuws

Hoe overtuig je jongeren van 16 jaar en ouder dat een bromfiets of scooter alleen maar gemaakt is om maximaal 49 km per uur te rijden? En dus niet gemaakt is om op te voeren tot snelheden van 80 km per uur en meer? Dat er een goede demper op de uitlaat moet zitten? Dat er alleen maar op fiets-brommerpaden gereden mag worden, aangegeven met het ronde blauwe bord? Laten jongeren zich überhaupt overtuigen, bijvoorbeeld door een gesprek of door iemand die met een rolstoel de klas in komt rijden na een ongeluk met een scooter?

Wethouder kan jongeren maar moeilijk overtuigen HOOFDDORP - Jongeren weten dat ze te hard rijden met hun scooter of brommer. En ze weten dat hun gemotoriseerde voertuigen te veel geluid maken. Maar zodra ze gevraagd worden daar iets aan te doen, dan ontstaat er ineens een heel andere discussie. Zo heeft wethouder Tuning bij het Hoofdvaart College ervaren.

Het antwoord op al die vragen neigt eerder naar een nee dan naar een ja. En toch gaan de gemeente en politie Kennemerland de komende vier jaar proberen diezelfde jongeren te overtuigen dat het toch echt anders moet. Te beginnen met het geven van voorlichting bij scholen voor het voorgezet onderwijs, want daar zitten de jongeren die op een brommer of scooter (gaan) rijden.

Maandag was zo’n dag bij het Hoofdvaart College. Daar ging wethouder Tuning in gesprek met de doelgroep, deelde hij T-shirts uit en hoorde hij argumenten waarom de 16- en 17-jarigen zich niet zo makkelijk laten overtuigen door al die goedbedoelde verhalen.

Die argumenten zijn overigens niet eens zo vreemd. Meedoen met de rest. Het ‘snelle’ uiterlijk van de scooter zelf dat ‘schreeuwt’ om harder te rijden. Het gemak waarmee een scooter of brommer opgevoerd kan worden (‘het ligt gewoon in de etalage’), de aanpak door de politie, stoer doen (al wil bijna niemand dat toegeven) en ga zo maar door. De jongeren kunnen ze deze maandagmiddag zo opnoemen. En wethouder Tuning luistert, vraagt door en waarschuwt voor de gevaren van scooters die veel te hard rijden. Wijst op de overlast die veroorzaakt wordt door de knetterende tweewielers. Vraagt waarom ze op fietspaden rijden waar ze niet mogen rijden. Het gesprek wordt in alle rust en redelijkheid gevoerd. Bijvoorbeeld met Ruud uit Badhoevedorp. Het eindigt met een handdruk. Maar zo’n scooter aanpassen - no way.

Zie tevens de videobijdrage op www.hoofddorpsecourant.nl.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie