Gemeente verandert motto ‘nee, tenzij’ in ‘ja, het kan’

23 december 2010 om 00:00 Nieuws

De gemeente is al geruime tijd bezig om de dienstverlening aan haar inwoners te verbeteren. In de vorige raadsperiode werd onder de naam Focus Klant een grote reorganisatie doorgevoerd, die onder meer tot doel had de service aan de burgers te verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat die ambitie niet helemaal is gelukt. Daarom heeft het huidige college zich ten doel gesteld alsnog tot de beste servicegemeenten van ons land te gaan behoren.

Politiek verdeeld over ambities om dienstverlening gemeente te verbeteren HOOFDDORP - Waar burgers die bij de gemeente aanklopten de afgelopen jaren nogal eens ‘nee, tenzij’ te horen kregen, moeten zij de komende tijd vooral ‘ja, het kan’ als antwoord op hun vragen krijgen. Dat staat in de nota gemeentelijke dienstverlening 2010-2014, die de gemeenteraad vorige week besprak.

De raadsfracties reageerden vorige week verdeeld op de plannen om dat doel te bereiken. Sommige partijen waren ronduit enthousiast over de ambities van wethouder Steffe Bak van Bedrijfsvoering. “Deze nota klinkt ons als muziek in de oren”, zo sprak D66-fractievoorzitter Denise Abbas.

“Het is te mooi om waar te zijn.” Haar CDA-collega Ed Koster: “De verbetering van de dienstverlening lijkt nu echt op stoom te komen. De ambitie straalt eraf.”

Andere fracties waren wat minder lovend. PvdA-fractieassistent Wil Landzaat zei ‘matig enthousiast’ te zijn over de plannen. Volgens haar geeft de nota vooral een overzicht van oude plannen die nog niet uitgevoerd zijn.

Ook fractievoorzitter Els Berk van GroenLinks had haar twijfels. Zij vroeg zich af hoe de gemeente de hoge ambities kan waarmaken als de ambtelijke organisatie moet inkrimpen.

In de nota is één van de ambities dat eind 2013 de e-mails van inwoners in 95 procent van de gevallen in dertig dagen moet zijn beantwoord. VVD-raadslid Derk Reneman vroeg zich af of dat niet wat sneller kan. HAP-raadslid Peter van Groenigen vond dat de gebiedsmanager in de gemeentelijke organisatie en stevigere positie moet krijgen. Volgens hem wordt de gebiedsmanager meer dan eens gemangeld tussen burgers en ‘het raadhuis’.

Wethouder Bak was het niet eens met zijn critici. Hij stelde dat de plannen wel degelijk ambitieus en nieuw zijn en niet slechts voortborduren op het verleden.

“Het is absoluut een ander verhaal dan dat we in voorgaande jaren hebben gehoord.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie