Zelfdoding moeilijk thema voor voortgezet onderwijs

17 februari 2011 om 00:00 Nieuws

Rector Barten van het Herbert Vissers College uit Nieuw-Vennep laat weten verbaasd te zijn. “Het is echt een hoog percentage. Maar”, en daarmee wil hij de ernst van het onderwerp absoluut niet bagatelliseren, “je moet je wel afvragen hoe de vragen zijn gesteld en welke. Want het gaat in dit onderzoek wel om leerlingen in een bepaalde levensfase waarin emoties een belangrijke rol spelen.” Mede om die reden gaat de school geen folders over het thema uitdelen, maar kiest ze wel voor verdere professionalisering van de personen die met leerlingenzorg te maken hebben. Volgens de rector zijn onderwerpen als leven en dood, en daarmee ook zelfdoding, onderwerpen die passen bij het puberbrein. “Het is onze taak om signalen vroegtijdig op te vangen en daar zorgvuldig mee om te gaan.”

HAARLEMMERMEER - Een bijzonder gevoelig onderwerp en zeker geen thema waar je folders over uitdeelt. Zo reageren de scholen voor Voortgezet Onderwijs op de opvallende cijfers die de GGD bekend heeft gemaakt over ‘denken aan zelfdoding’. Het onderzoek is gehouden onder leerlingen van het VO (klas 2 en 4). 18 procent heeft in het jaar 2009 één keer of meerdere keren gedacht aan zelfdoding.

Ook conrector Genuit van het Kaj Munk College Hoofddorp vindt het een gevoelig onderwerp waar je zorgvuldig mee om moet gaan. “Uiteraard nemen we de cijfers serieus. Als daar aanleiding toe is, wordt daar actie op ondernomen. Onze begeleidings- en zorgstuctuur is erop gericht om opvallend gedrag van leerlingen zo spoedig mogelijk te signaleren, te bespreken en leerlingen zo nodig extra te ondersteunen en/of door te verwijzen. We werken met een ‘klassenscreening’ ”. Ook in het mentorenoverleg worden opvallende leerlingen besproken. Als daartoe aanleiding is, neemt de mentor contact op met de ouders. Het gaat altijd om maatwerk: we doen wat in het gegeven geval nodig lijkt.

Namens de KSH reageren mevrouw Hallegraeff, zorgcoördinator en mevrouw Quadekker, conrector brugklas en mavo. Zij laten weten dat de KSH vanwege de emotionele levensfase onder alle tweede klassers een onderzoek naar het fysieke en sociaal-emotionele welzijn uitvoert. Los daarvan kent de school een intern zorgsysteem, dat gericht is op vroegsignalering.

De complete reacties zijn terug te lezen op www.hoofddorpsecourant.nl.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie