Rapport bevestigt: Floriande lijdt onder onbereikbaarheid

31 maart 2011 om 00:00 Nieuws

Maar liefst 7.000 kaarten zijn er enkele maanden geleden verspreid onder de inwoners van Floriande, de aanwonenden van Leenderbos en de ondernemers van de twee winkelcentra in Overbos en Floriande. Bijna een kwart reageerde op de digitale vragenlijst. Een opvallend hoog percentage voor dit soort onderzoeken, liet onderzoekster Mireille Woud van Mirus maandagavond in de gezamenlijke ‘aula’ van In de Breedte weten.

Opvallend grote geroep bewoners vóór proef met bussluis HOOFDDORP - Iedereen weet het eigenlijk al. De bewoners, de politici, de ondernemers die gevestigd zijn in de winkelcentra ‘t Paradijs en Floriande. Maar na de presentatie van het rapport ‘Bereikbaarheidsonderzoek Floriande’ is het nu ook officieel vastgelegd in cijfers: Floriande heeft een bijzonder groot bereikbaarheidsprobleem.

Ze zei het tegen wethouder Bezuijen, leden van de wijkraad (en opdrachtgever voor het onderzoek), enkele leden van de gemeenteraad en een zeventigtal bewoners. “Vanwege dat hoge aantal mag je dus zeggen dat de onderzoeksresultaten representatief zijn”, aldus de onderzoekster. “Maar het bevestigt ook nog eens dat dit thema leeft onder de bewoners.” Dat de respons in Floriande-Noord iets hoger is uitgevallen dan in Floriande-Zuid doet daar volgens haar niets aan af. De hoogste respons kwam overigens uit Sportdorp-Noord waar eenderde van de huishoudens de moeite nam de vragenlijst in zijn geheel in te vullen.

Daarna passeerde in haar presentatie een grote reeks cijfers en al snel bleek dat die cijfers vooral bevestigden wat iedereen eigenlijk al weet uit alle kritische geluiden uit de afgelopen jaren: Floriande is een architectonisch fraaie wijk, maar de eilandstructuur en het gebruik van meerdere bussluizen maken grote delen van de wijk niet goed en hier en daar zelfs heel slecht bereikbaar voor het autoverkeer. Met de fiets is die wel goed, het openbaar vervoer scoort ook redelijk tot goed.

“De bewoners leggen de schuld van die onbereikbaarheid duidelijk bij de bussluizen, maar uit het onderzoek blijkt dat er meer oorzaken zijn. Maar één brug naar een eiland bijvoorbeeld. Of het ontbreken van een autoverbinding tussen Fanny Blankers-Koenlaan en IJweg wordt vaak genoemd. Niet verwonderlijk is dan ook dat in het wensenpakket voor verbetering die optie van een autoverbinding vaak wordt genoemd.”

De overige cijfers bevestigden vervolgens de vele kritiek die al geuit is rondom de bussluis in de Waddenweg/Deltaweg. Het winkelcentrum Floriande is daardoor moeilijk bereikbaar voor veel bewoners die daar graag naar toe willen, de sluis is zelfs een bijna onneembare barrière voor sociale contacten tussen bewoners van de diverse deelwijken. De ‘roep’ om een proef met de gewraakte bussluis was dan ook duidelijk hoorbaar in de percentages.

Wat voor een proef dat dan moet worden, daar geeft het rapport meerdere opties voor. Alleen tijdens de spits open/dicht, de hele dag open/dicht, een periode open/dicht - alle opties scoorden punten.

Wethouder Bezuijen, blij met het rapport, liet de volgende dag tijdens het persuurtje in ieder geval weten dat wat hem betreft de proef komend najaar daadwerkelijk van start kan gaan. Volgens de wethouder kan die proef er nooit toe leiden dat de bussluis helemaal verdwijnt. Het kan alleen zo zijn dat de sluis buiten de spits wordt opengesteld voor alle verkeer. Dat betekent dat de bussluis in de spits hoe dan ook gehandhaafd blijft.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie