Bestaande 150 kV bij Floriande, Lisserbroek en Polderbaan onder de grond

28 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

HOOFDDORP - De gemeente Haarlemmermeer heeft volgens wethouder Michel Bezuijen (Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Sport vanochtend ''goede resultaten'' bereikt tijdens het bestuurlijk overleg over de hoogspanningsverbinding Randstad 380 kV. Dat overleg was met de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu, de provincies Noord- en Zuid-Holland, Schiphol en de gemeente Kaag & Braassem.

Eén van de resultaten van het overleg betreft de bestaande 150kV bij Floriande en Lisserbroek. Deze wordt ondergronds gebracht, oftewel: verkabeld, op kosten van netbeheerder Tennet en/of het Rijk. De gemeente Haarlemmermeer had hiervoor zelf al acht miljoen euro gereserveerd maar daarbij gold als voorwaarde dat de Randstad 380 kV aan de oostkant - de voorkeursvariant van de gemeente - zou komen te lopen. Zoals bekend kozen de twee verantwoordelijke ministers dit voorjaar voor de westkant, met een ondergronds gedeelte ter hoogte van de woonwijk Floriande, ter hoogte van de Polderbaan en bij het bebouwingslint van Rijpwetering. De Tweede Kamer stemde hiermee - onder voorwaarden - in.

Daarmee kwam wat de gemeente betreft de afspraak van een gemeentelijke financiering van de verkabeling van de 150 kV te vervallen. De wens om deze te verkabelen, bleef echter. Wethouder Michel Bezuijen: "En gaat dus in vervulling op kosten van Tennet en/of het Rijk.''

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft de onderzoeken naar vliegveiligheid die betrekking hebben op een mogelijk botsingsrisico, vogelaanvaringsrisico en interferentie, afgerond. Er is op basis van het advies van NLR besloten om verkabeling toe te passen vanaf transformatorstation Vijfhuizen tot aan de Driemerenweg.

Ook gaat de bestaande 150kV in dit gedeelte onder de grond. Dit betekent dat daar waar de 380kV in Haarlemmermeer bovengronds loopt, deze met de 150kV wordt gecombineerd. De bekende masten van de 150 kV verdwijnen hiermee uit beeld.

Ook een gunstig resultaat van het overleg voor Haarlemmermeer is dat voor het zuidelijk deel van het tracé van de Randstad 380kV is gekozen voor een variant waarbij zoveel mogelijk gebundeld wordt met bestaande infrastructuur: met de N207 en de Schiphollijn. Zo behoudt het gebied zijn open karakter en blijven eventuele toekomstige ontwikkelingen mogelijk.

Tennet en het Ministerie van EL&I hebben gestudeerd op een andere ligging van het transformatorstation Vijfhuizen in De Liede, anders gesitueerd dan in het ontwerp-bestemmingsplan dat kort geleden ter inzage is gelegd. Er is in het overleg gekozen voor een ligging van het trafostation die ruimtelijk gezien passend is voor de ontwikkeling van bedrijventerrein De Liede en fysiek op grotere afstand van de bewoning aan de Spaarnwouderweg ligt.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie