Metingen laten gunstig effect ribbels bij Polderbaan zien

20 december 2011 om 00:00 Nieuws

De ribbels werken tegen grondgeluid. Dat is de conclusie van TNO over de wigvormige heuvels, ook wel ''ribbels'' genoemd, die luchthaven Schiphol op eigen terrein heeft laten aanleggen nabij de Polderbaan in Hoofddorp om het grondgeluid van startende vliegtuigen te verminderen. Met name inwoners van Hoofddorp Noord ondervinden hinder van grondgeluid.

Schaalmodelonderzoek

De ribbels vormen de basis van het 'Landschapsontwerp', een plan dat Schiphol ontwikkelde in samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer en de Bewonersvereniging Hoofddorp Noord (BVHN). Het idee van de ribbels komt van TNO, die de grondgeluidreductie berekende en onderzoek deed met een akoestisch schaalmodel. Het grondgeluid van de vliegtuigen wordt door herhaling van ribbelsecties als het ware ''verstrooid'', zo bleek. De uitkomsten van het onderzoek waren echter 'slechts' berekend. Het recente onderzoek van TNO betreft nu een meting van de eerste drie ribbelsecties die Schiphol eerder dit jaar heeft laten aanleggen.

De conclusie van TNO na dit onderzoek luidt: ,,Er is een goede overeenkomst tussen de gemeten en berekende geluidsreductie als gevolg van de eerste ribbels die bij de Polderbaan zijn aangelegd. De meetresultaten geven aan dat het rekenmodel voor de afstanden waarover is gemeten (in de orde van enkele honderden meters) in elk geval geen overschatting geeft van de geluidreductie.''

TNO concludeert ook: ,,Dit geeft nog niet de garantie dat de resultaten van het rekenmodel ook voor de aanzienlijk grotere afstand tussen de Polderbaan en Hoofddorp van 2,5 kilometer met de werkelijkheid overeenstemmen maar bevestigt wel het vertrouwen in het rekenmodel dat al eerder gebaseerd was op resultaten van metingen op schaal in een windtunnel. Met die schaalmodelmetingen is nu gedaan wat redelijkerwijs mogelijk is om een zo betrouwbaar mogelijke prognose te geven van het effect dat in Hoofddorp kan worden bereikt met geluidreducerende ribbels.''

Second opinion

De second opinion van prof. dr. ir. T. van Renterghem van de universiteit Gent bevestigt de bevindingen van TNO. De wetenschapper is zelfs een tikkeltje optimistischer dan TNO over het (gemeten) effect op grotere afstand. Van Renterghem concludeert namelijk dat de metingen laten zien dat de geluidreductie groter zou kunnen zijn dan is berekend.

Buitenschot

De bevindingen zijn voor Schiphol aanleiding om door te gaan met de aanleg van het Landschapsontwerp met de wigvormige heuvels en daarmee gevolg te geven aan de proclamatie die op 13 februari 2006 werd ondertekend door gemeente Haarlemmermeer, Schiphol Group, CROS en BVHN, gevolgd door een uitvoeringsbesluit van 26 maart 2007.

Schiphol heeft daartoe samen met de Stichting Mainport & Groen een ontwerp gemaakt voor de aanleg van ribbels als onderdeel van het recreatiegebied Buitenschot, dat eigendom is van de Stichting. De ribbels worden op inventieve wijze ingepast in het gebied. De luchthaven is voornemens in de loop van 2012 met de aanleg te starten. Stichting Mainport en Groen is een onafhankelijke organisatie die investeert in recreatieve voorzieningen en groen voor inwoners en bezoekers van het gebied rond Schiphol.

Burgemeester en wethouders presenteren in een later stadium een voorstel aan de gemeenteraad over de inrichting van het gebied rond de Polderbaan met geluidswerende voorzieningen.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie