Gat in brugleuning mag volgens gemeentelijk kwaliteitsbeeld

2 augustus 2012 om 00:00 Voorpagina

Menig voorbijganger zal zijn of haar wenkbrauwen fronsen bij het passeren van de brug over de Hoofdvaart tussen Pax en Graan voor Visch. De brug geeft dan wel een prachtig uitzicht op de onlangs compleet gerenoveerde brugsluis, onderdeel van de Stellig van Amsterdam, en korenmolen De Eersteling, de leuningen van de brug ‘zien er niet uit’.

Verrotte delen worden in 2014 vervangen door nieuwe brugleuningen HOOFDDORP - De brugleuningen van de brug over de Hoofdvaart tussen de wijken Pax en Graan voor Visch worden in 2014 vervangen. Tot die tijd vallen de gaten er gewoon in, omdat het hout op sommige plaatsen kuis verrot is. De huidige staat van onderhoud past binnen het door de gemeente vastgestelde ‘kwaliteitsbeeld B.

Vooral de brugleuning aan de kant van de brugsluis vertoont op meerdere plekken grote gaten. Toch is de gemeente niet van plan de brugleuning nu al te vervangen, zo laat een woordvoerster desgevraagd weten. Het feit dat er rotte plekken zitten in de houten brugleuningen is overigens wel bekend bij de gemeente. Klachten zijn er (nog) niet over ingediend.

"Er is door mensen van beheer en onderhoud gekeken naar de brugleuningen. Zij constateerden dat het bij het inrotten gaat om 10 cm per plank. De planken zijn 3 meter lang dus procentueel gaat het om slechts 3,5 procent. Al is ‘slechts’ uiteraard een relatief begrip. Het percentage valt echter wel ruim binnen de marges van het door de gemeente vastgestelde beleid, het zogeheten Integraal Beheerkwaliteitsplan, kwaliteitsbeeld B.

Dit plan geeft aan aan welke kwaliteit zaken als bruggen en groen moeten voldoen. De B betekent dat regelmatig zichtbare schade in de vorm van gaten en scheuren toegestaan is. Pas zodra de verrotte brugleuningen een gevaar opleveren, gaan we met spoed over tot vervanging.”

Bij deze brugleuningen is dat blijkbaar niet het geval. Want volgens de woordvoerster wordt gewacht tot 2014 voor overgegaan wordt tot vervanging van de brugleuningen. Bij het vervangen wordt vastgehouden aan het ontwerp uit de beginjaren ‘70 van de vorige eeuw. Dat betekent dat de brugleuningen opnieuw worden uitgevoerd in een combinatie van staal en hout.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie