Zwanenburg en Halfweg bezorgd om sluipverkeer

29 november 2012 om 00:00 Nieuws

De maatregel is afgelopen maandag ingegaan. Lijnbussen en personenauto’s mogen nog wel over de bruggen in de bocht bij Sugar City. Rijkswaterstaat gaat zo snel als mogelijk de noodzakelijke reparaties aan de bruggen uitvoeren. De klus moet binnen zes maanden zijn geklaard waarna het vrachtverkeer weer over de N200 kan rijden. Een alternatief voor de afsluiting was om een aslastbeperking in te stellen voor zware vrachtwagens, maar omdat de politie zo’n beperking niet kan handhaven is ervoor gekozen om alle vrachtverkeer van de brug te weren. Er is een omleiding ingesteld via de snelwegen A10. A4 en A9. Na de opening van de Westrandweg (A5) medio december is er een tweede route beschikbaar. Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg maakt zich grote zorgen over sluipverkeer. Voorzitter Peter Vreeswijk heeft bij Rijkswaterstaat aangedrongen op passende maatregelen om te voorkomen dat het vrachtverkeer de weg kiest via de Oranje Nassaustraat en de Zwanenburgerdijk om via de Weerenbrug de N200 weer op te gaan. Dat zou verregaande consequenties hebben voor zowel het lokale verkeer als voor de bewoners van de dijk, meent de dorpsraad waar men ook bang is voor sluipverkeer op de Dennenlaan. “En daar zitten we al helemaal niet op te wachten.”Dinsdag was er van maatregelen weinig te merken. Veel vrachtwagens ploegen zich door Halfweg en nemen na de brug de Dennenlaan of de Zwanenburgerdijk. Ook over de bouwvallige bruggen rijdt veel vrachtverkeer. Omdat de omleidingsroutes goed staan aangegeven hoopt de dorpsraad dat de politie gaat handhaven.

‘N200 half jaar dicht is ramp voor bedrijven’ HALFWEG - Nu Rijkswaterstaat de N200 door Halfweg gesloten heeft voor vrachtverkeer omdat de Rijnlandse Bruggen bij Sugar City in slechte staat verkeren, maakt men zich in het duodorp grote zorgen over sluipverkeer. Niet ten onrechte bleek dinsdag nog.

Ook Paul Kok, voorzitter van de plaatselijke ondernemingsvereniging, heeft grote zorgen over het ‘bijna onvermijdelijke sluipverkeer’. Hij noemt de afsluiting van de N200 een ramp voor de bedrijven die op De Weeren in Zwanenburg en op het bedrijventerrein in Halfweg gevestigd zijn. “Mede door de afsluiting van de Dennenlaan is de bereikbaarheid aanzienlijk beperkt en moeten er vele kostbare kilometers worden omgereden. Wie gaat de schade vergoeden?”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie