Heb jij ook een Venneper Hart?

26 november 2013 om 00:00 Nieuws

NIEUW-VENNEP - Een nieuw katern, HCnieuw-vennep, speciaal gericht op het zuiden van Haarlemmermeer. Deze krant heeft vanaf vandaag een eigen Venneper Hart: een tweewekelijkse extra bijlage in HCnieuws.nl in een oplage van 25.000 exemplaren. De krant verschijnt tevens in de op steenworp afstand gelegen dorpen Leimuiden, Roelofarendsveen, Oude Wetering, Nieuwe Wetering en De Kaag.

Tegelijk met de lancering van dit nieuwe deel van deze krant starten de centrumwinkeliers van Nieuw-Vennep ook de decemberactie 'Venneper Hart'.

Prijzenfestival

In samenwerking met deze krant kunnen lezers vanaf nu hun Venneper Hart tonen. Niet alleen door Sinterklaas- en kerstinkopen zoveel mogelijk in het eigen dorp te doen, zij kunnen de centrumwinkeliers tevens een hart onder de riem steken door op een originele manier onder woorden te brengen waarom zij de Vennepse middenstand steunen. Meer over deze actie, waarbij vele grote en kleine prijzen en een Venneper VIP Verwenmiddag, ter waarde van minimaal 1000 euro te winnen zijn, is elders in dit katern te vinden.

Initiatiefnemer van dit alles is Marco Griekspoor. Hij trad tweeënhalve maand geleden aan als locatiemanager bij de Hoofddorpse Courant. Griekspoor – zijn typisch Vennepse achternaam verraadt het al een beetje – is zelf Nieuw-Venneper en sinds kort dus verantwoordelijk voor de exploitatie van de krant. “Al tijdens de eerste gesprekken die ik met winkeliers en anderen in Haarlemmermeer-Zuid voerde, werd mij duidelijk dat er een hoop aan de hand is in Nieuw-Vennep”, vertelt hij.“Ik hoorde allerlei negatieve verhalen, die bij navraag dan niet eens bleken te kloppen. Dat is volgens mij een kwestie van verkeerde beeldvorming. Dat is iets wat mij aan het hart gaat, en mij aan het denken heeft gezet.”

De H van HC

Griekspoor kwam begin november op het idee om met zijn krant eens per twee weken een apart katern voor Nieuw-Vennep te gaan maken, dat alleen in Haarlemmermeer-Zuid en omstreken met de krant mee wordt verspreid. “Alles viel de afgelopen weken samen”, gaat Griekspoor verder. “De nieuwe drukpers van de BDU, de uitgever van deze krant, maakt het mogelijk om zo’n bijlage goed te maken, de ondernemers in Nieuw-Vennep reageerden enorm enthousiast en het nieuwe katern past ook prima in de gedachte om de krant een meer Haarlemmermeers karakter te geven.”

Half oktober veranderde de naam van de Hoofddorpse Courant na bijna negentig jaar in HCnieuws.nl. Griekspoor: “Dat hebben we echt met het oog op de toekomst gedaan. De toevoeging .nl geeft aan dat voor de krant de site inmiddels enorm belangrijk is geworden. En verder staat de H in onze merknaam HC oorspronkelijk natuurlijk voor de H van Hoofddorp, en dat zal ook zo blijven, maar is het nu ook de H van Haarlemmermeer geworden.”

Na de Sinterklaas- en kerstbijlage in 2013 zal HCnieuw-vennep in het nieuwe jaar vanaf 9 januari tweewekelijks gaan verschijnen. Het wordt een katern met lokaal nieuws en achtergrondverhalen uit niet alleen Nieuw-Vennep, maar ook uit de omliggende dorpen in Haarlemmermeer-Zuid. Griekspoor: “We willen daarmee veel dichter op het nieuws in de kernen zelf gaan zitten. We hopen ook dat de lezers zelf daardoor meer nieuws gaan aanleveren op HCnieuws.nl.” Overigens zal in het hoofdkatern van HCnieuws.nl ook nog gewoon nieuws uit Nieuw-Vennep en omgeving worden geplaatst: “Je moet het zien als extra, een aanvulling op de huidige krant.”

Leuke bijkomstigheid is dat vanaf 9 januari 2014 Gemeente Haarlemmermeer de komende periode ook weer wekelijks haar informatiepagina"s (InforMeer) in HCnieuws.nl gaat plaatsen!

Marco Griekspoor is geboren en getogen Venneper, woont er ook nog steeds. “Ik heb zelf ook wel een Venneperhart, ja”, zegt hij daarover. “En ik weet dat er dorpsgenoten zijn die nog een veel groter Venneperhart hebben. Daarom heb ik vanaf het moment dat dit idee mij ter ore kwam, sterk het gevoel dat deze actie wel eens een succes kan gaan worden.”

Briefkaarten

In elke winkel liggen vanaf vandaag Venneper Hart-briefkaartjes. Door die in te vullen en een slagzin aan te vullen, maken inzenders om te beginnen wekelijks kans op vele grote en kleine prijzen met een minimale winkelwaarde van in totaal 50 euro. Sommige winkeliers geven bijvoorbeeld 5 weken achter elkaar kleine prijzen weg. Ingevulde kaarten kunnen ingeleverd worden bij het mega-inleverpunt dat daartoe centraal in het hart van Nieuw-Vennep is neergezet, bij de roltrappen van de Symfonie.

Elke week worden uit alle origineel ingevulde kaarten willekeurig (dus zonder dat de slagzin daarbij een rol speelt) winnaars getrokken. Publicatie van de prijswinnaars vindt wekelijks plaats in deze krant. Pas aan het einde van de actie, op 31 december, worden de slagzinnen beoordeeld door een deskundige jury. Hoofdprijs voor de meest originele inzending: een Venneper VIP Verwenmiddag ter waarde van minimaal 1000 euro (zie voor meer informatie ook de advertentie elders).

Om de actie heen lopen nog andere activiteiten om het winkelend publiek voor de actie te enthousiasmeren. Zo zal er iedere zaterdag een acteur door het dorp lopen die mensen aan gaat

spreken en ingezonden slagzinnen gaat voorlezen om zo, aldus de winkeliers, het Venneper Hart nog meer te laten spreken.

Werkgroep

De actie-Venneper Hart is een van de activiteiten die voortkomt uit de onlangs opgerichte werkgroep van winkeliers die meer activiteiten en evenementen in en rondom het centrum van Nieuw-Vennep willen gaan hebben. Deze werkgroep komt voort uit de twee bijeenkomsten over de toekomst van het centrum, waarin de winkeliers de noodklok luidden over de leegstand en teruglopende omzetten in het dorp. Wim Markwat, initiatiefnemer van deze vergaderingen: “We willen als centrumondernemers door middel van dit soort acties veel meer één front gaan vormen. Nieuw-Vennep heeft nog altijd een unieke samenstelling van hele mooie, enthousiaste winkelbedrijven, dat moeten we als dorpscentrum veel meer gaan uitdragen. Als we elkaar als centrumondernemers blijven versterken, gaan we als centrum met zijn allen een heel succesvol jaar tegemoet. Want als het bij de buurman regent, druppelt het bij mij.”

Positivisme

Venneper Hart is een gezamenlijk initiatief van De Symfonie, Venneperhof, Venneperstraat, Venneperweg, Harmonieplein, Kom Over De Brug-winkeliers in samenwerking met HCnieuws.nl. De actie draait volgens de initiatiefnemers niet primair om het genereren van extra omzet, hoewel dat natuurlijk ook mooi meegenomen is. “December is voor veel winkeliers traditioneel toch de maand van de waarheid. Een minder goed jaar kan in de laatste weken zomaar goed gemaakt worden”, aldus Griekspoor. “Maar HCnieuws.nl ondersteunt de actie vooral om een sfeer van positivisme te krijgen rond het centrum van Nieuw-Vennep. Er wordt hard gewerkt in het centrum, het is tijd om de middenstand daarbij nu eens een keer moreel te steunen.”

Onder HCnieuw-vennep vallen de kernen Nieuw-Vennep, Rijsenhout, Burgerveen, Leimuiderbrug, Weteringbrug, Buitenkaag, Abbenes, Lisserbroek, Beinsdorp en Zwaanshoek. De krant wordt daarnaast extra verspreid in Leimuiden, Roelofarendsveen, Oude Wetering, Nieuwe Wetering en De Kaag. Op 12 december verschijnt de volgende editie van HCnieuw-vennep, een kerstbijlage. Ideeën, suggesties of nieuwstips voor HCnieuw-vennep kunnen worden doorgegeven op hcnieuws.nl (deel je nieuws) of via hcredactie@bdu.nl.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie