Schip 808 has left de Kaag

19 maart 2015 om 00:00 Nieuws

DE KAAG Alleen multimiljonairs kunnen zich zo'n fonkelnieuw droomjacht van vijf verdiepingen veroorloven. Schip 808 - de eigenlijke naam is nog geheim - aan de Kaag trok de afgelopen weken volop de aandacht. Bijna vier jaar werd er op de scheepswerf van Van Lent aan het jacht gewerkt, vorige week koos het schip definitief het ruime sop via de Ringvaart.

 Van Lent en zusterbedrijf De Vries uit Aalsmeer - tegenwoordig samenwerkend onder de overkoepelende naam Feadship - hebben dit jaar levering van in totaal 7 van deze miljoenenjachten gepland staan. 'Dat is meer dan ooit', vertelt marketingdirecteur Farouk Nefzi. De 808 was alweer de derde oplevering van dit jaar.

GEHEIM Het moment van vertrek van miljoenenjacht nummer 3 van dit jaar werd door de scheepswerf angstvallig geheim gehouden. Dit om te voorkomen dat pottenkijkers in de weg zouden lopen bij het manoeuvreren door de bruggen die her en der rond de Haarlemmermeer liggen. 'Zo'n schip trekt veel bekijks', vertelt Nefzi. Bij sommige bruggen was er maar 15 centimeter manoeuvreerruimte. Daar moesten de stuurlui van Van Lent hun volle aandacht bijhouden.

Behalve de twee scheepswerven aan de Ringvaart heeft Feadship Royal Dutch Shipyards ook een vestiging in het Friese Makkum. De crisis zorgt ervoor dat het vroegere Van Lent en De Vries de wind in de zeilen hebben gekregen, legt Nefzi uit. 'Feadship hoort tot de top-10 in de wereld van scheepswerven voor dit soort werk. Wij staan in de hele wereld bekend als een degelijk, gerenommeerd bedrijf. En klanten kiezen in deze tijden voor zekerheid. In die zin profiteren wij van de crisis.' Een scheepsbouwer die halverwege de bouw van je droomjacht failliet gaat, levert je als multimiljonair al snel een enorme strop op.

165 MILJOEN Op het schip zijn zes gastenhutten, waarin 14 gasten kunnen logeren. Daarnaast is er een master vip-room voor de eigenaar en is er ook plaats voor de kapitein en crew (29 slaapplaatsen). Het schip is verder voorzien van een helikopterdek en twee jetski's. 

Op de site dutchmegayachts.com worden de kosten van het schip op een slordige 165 miljoen euro geschat. Marketingdirecteur Nefzi doet daar om de privacy van de koper te beschermen geen mededelingen over, zoals hij om die reden ook over andere zaken niets kwijt wil. Het schip heet daarom ook nog 808; het is aan de eigenaar om het schip zijn naam te geven. Op internet werd de afgelopen weken volop gespeculeerd over wat die naam dan zou zijn. Nefzi zag allerlei namen voorbij komen, behalve de juiste. 'Mensen raden maar wat, en dat wordt door anderen dan met grote stelligheid als waarheid overgenomen.'

OLIESJEIK Andere veelgehoorde opmerking: de eigenaar zal wel een rijke oliesjeik zijn. Nefzi: 'Dat is ook zo'n stereotiep beeld. Maar wij verkopen onze jachten over de hele wereld. Overal waar particulier vermogen grote vormen aanneemt, kun je ons vinden.' Het Leidsch Dagblad meldde deze week dat het schip in opdracht van de Franse miljardair Bernard Arnault gemaakt zou zijn. 

Feadship doet in Amerika de meeste zaken, gevolgd door Europa. Ook Azië wordt steeds belangrijker. Bij Feadship werken in totaal zo'n 1400 mensen, waarvan er op de Kaag 400 werken.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie