Arthur van Dijk voelt zich thuis in wereld van transport en logistiek

22 oktober 2015 om 00:00 Algemeen

HAARLEMMERMEER Voor deze BedrijfsautoRAI Special bezoeken we ook oud-wethouder en huidig voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), Arthur van Dijk. Wij spreken hem in zijn Zoetermeerse kantoor, waar een Franz Bodner aan de muur herinnert aan zijn geliefde gemeente. Verder de nodige miniatuur vrachtautomodellen van TLN leden en een model met handgeschreven teksten van oud Gemeente collega's.

Vorige maand ben ik hier aan mijn derde jaar begonnen en de tijd is voorbij gevlogen", opent Van Dijk. "In de tien jaar dat ik wethouder was, heb ik nooit aan deze baan gedacht. Tot ik door een bevriende relatie werd gebeld met de opmerking: 'Arthur weet je dat die functie vacant is?' Ik zei: "Nee, dat weet ik niet, omdat ik er eigenlijk helemaal niet mee bezig was. Nu, terugkijkend, vind ik het geweldig, ik kwam hier echt in een warm bad terecht. Wanneer je de film nog wat verder terugdraait is het zo dat ik mij al langer met de luchtvracht op Schiphol bezighield en bijvoorbeeld founding father ben geweest van de Amsterdam Logistic Board, waar de modaliteiten lucht, weg, water en rail bij elkaar komen. Wanneer je dat er bij betrekt is het allemaal heel logisch."

ROOK VAN KILOMETERTELLER "In mijn nieuwe functie heb ik te maken met een bestuur van 15 en een ledenraad van 60 ondernemers. Bij elkaar zijn dat er 75 en die heb ik in bijna vier maanden allemaal bezocht om persoonlijk kennis te maken. De rook kwam van de kilometerteller, zoveel was ik in die tijd onderweg. In totaal heb ik inmiddels zo'n 200 bedrijven bezocht. Allereerst omdat het boeiend is en je leert er erg veel van. In die persoonlijke gesprekken komen vaak aspecten aan bod waardoor je nog beter weet wat er speelt en wat ondernemers bezighoudt. Daarbij begon ik ook nog eens in de economisch minst makkelijkste periode. Veel ondernemers voelden de crisis maar al te goed. Een ander onderwerp in die gesprekken vormde natuurlijk Europa. Want, hoewel ongeveer tachtig procent van de Nederlandse vervoerders binnen een straal van 300 kilometer rond Utrecht rijdt, zijn ondernemers daar absoluut mee bezig. En ik ben geen naïeve voorzitter en snap dat Europa soms best lastig is. Door er over te praten hoor je wat er wel, maar zeker ook wat er niet werkt. En daar kun je mee aan de slag."

VLUCHTELINGENPROBLEEM TLN telt in totaal zo'n 5.300 grote en kleine bedrijven als lid. Bedrijven met veel vertrouwen in hun vereniging en met Arthur van Dijk als boegbeeld. Hij vervult die rol ook met verve en dat gaat voor hem verder dan alleen maar zichtbaar zijn in de media. "Misschien nog wel meer dan in mijn wethouderstijd ben ik hier met politiek bezig. Ik zit in Den Haag, Brussel en reis door de wereld om de Nederlandse transport en logistiek te mogen vertegenwoordigen. Dat begon al heel snel tijdens het eerste werkbezoek van onze koning aan Polen. Daar hebben wij als sector een belangrijke rol mogen spelen." Een ander actueel punt vormt natuurlijk het vluchtelingenprobleem. Iets waar TLN en Arthur van Dijk al veel langer mee bezig zijn. "Als je mij drie jaar geleden had gevraagd: 'Arthur jij gaat je nog eens bezighouden met het vluchtelingenbeleid', had ik dat ontkent. Maar anderhalf jaar geleden zat ik bij Fred Teeven om aan te geven dat wij als sector signalen kregen dat er op meer plekken dan Italië en Griekenland problemen ontstonden. Uiteindelijk bleken wij over de juiste informatie te beschikken over bijvoorbeeld Calais en hebben daar een goede rol in kunnen spelen. Nationaal, maar ook internationaal met bijvoorbeeld Homeofficie in Engeland." Meer recent was Van Dijk nog in Atlanta om als delegatieleider van smart logistics zijn zegje te doen. "Ik was daar ondermeer met Mark Rutte en heb onder andere bij Coca Cola een praatje mogen houden. Daar ben ik ingegaan op de unieke distributie van het product Coca Cola dat je werkelijk in iedere uithoek van de wereld in altijd zelfde kwaliteit kunt krijgen. Het mooie is dat een Nederlands bedrijf daar hoofdleverancier van de planningsoftware is. Iets om trots op te zijn."

GEVALIDEERDE INFORMATIE Daarmee komt Van Dijk ook op de nog steeds vernieuwende structuur van TLN. "Wij zijn ons volop aan het ontwikkelingen als hèt kennisinstituut voor de branche. Hier werken vele specialisten op allerlei vakgebieden, die de juiste informatie kunnen verstrekken. Aan overheden, politici, leden, media en andere betrokkenen. Gevalideerde informatie waarop je ook kunt bouwen." Daarmee ligt er ook gelijk een bruggetje naar de BedrijfsautoRAI. " Wij zijn contentpartner van de BedrijfsautoRAI en dat betekent ook een grote aanwezigheid. Gedurende de hele week verzorgen wij workshops en lezingen over thema´s als: alternatieve brandstoffen, veiligheid en milieu, materieel en lading, financiën en de markt, jonge ondernemers en personeel. Daarvoor nodigen wij ook onze leden uit. Zij worden koninklijk ontvangen en hebben gratis toegang, waarbij ik oprecht hoop op een grote belangstelling. Overigens werken wij hierin ook samen met partijen als EVO en TVM. Ik wil zien hoe dat gaat en zal er op bijna alle dagen zijn."

INSPIRATOR Arthur van Dijk voelt zich binnen de Nederlandse en Internationale Transport en Logistiek als een vis in het water. Is als persoon nog steeds cultureel, maatschappelijk en economisch betrokken bij de Haarlemmermeer. Is ook nog steeds een passievolle inspirator, netwerker, mensenmens en enthousiastmerend verbinder. Karaktereigenschappen die hem nog dagelijks van dienst zijn in de dingen die hij doet. Een man met passie voor de dingen waar hij mee bezig is. Of het nu om Transport en Logistiek in en voor Nederland gaat, de actie Veilig op Weg, zijn functie in het dagelijks bestuur van VNO NCW, het topsectorenbeleid, nationaal platform criminaliteitbeheersing of zijn maatschappelijk functies bij Adamas of Meerbusiness.

KORTE STUKJES Tijdens zijn stage maakte Arthur van Dijk ook een rit naar Italië met chauffeur Ben van Transportbedrijf De Waard. "Een bijzondere ervaring met bijvoorbeeld drie nachten slapen in het bovenste bed van de cabine, smerige toilet- en doucheruimten onderweg en wat ik maar even noem 'grensperikelen'. Bij de Duits/Zwitserse grens vroeg Ben mij alles te regelen. Pasje in de automaat, gewicht van de auto ingeven en ik wist dat wij ongeveer twintig ton lading hadden. Dat dus keurig aangegeven. Vervolgens kwamen wij bij de Zwitsers/Italiaanse grens en ik zou het weer regelen. Ik liep naar dat kantoortje en die man daar riep direct: 'Du hasst ein problem". Ik antwoordde: 'Hasst du mit meine frau gesprochen oder so etwas'. Maar het werd allemaal erg serieus. Ik had namelijk twintig ton ingetikt, terwijl de auto maximaal het dubbele kon laden. Dus een te laag tonnage en daarmee waren wij dus voor een lagere tol aangeslagen. Dat mag dus absoluut niet. Ik heb moeten praten als brugman, heb ze uitgelegd dat ik als voorzitter van TLN met mijn stage bezig was. Maar daar was niet echt veel begrip voor. Echt je voelt je direct een verdachte. Uiteindelijk is het allemaal wel weer goed gekomen, maar het is wel iets waar je later nog eens over nadenkt."

Ervaring met het zelf besturen van een truck heeft Arthur van Dijk inmiddels ook. "Ik heb twee lessen gehad en beide keren met een handgeschakelde truck. Anders dan bij een luxe auto heb je in een truck een zogenoemde stapelbak. Geloof mij, dat is echt een crime. Je rijdt weg in de derde versnelling en dat moet je naar zijn vier, vervolgens een knopje omzetten en weer doorschakelen. Je bent, zeker in het begin, alleen maar met dat schakelen bezig. Tijdens die eerste ritten ging het gelijk richting Amsterdam en ik had echt het zweet op mijn rug staan. Dan zie je ook hoe een dode hoek werkt. Het is echt lastig. Later heb ik op een afgesloten terrein ook nog een keer een stukje met een automaat gereden en daar heb ik toch meer gevoel mee. Ook hier geldt dat het een waardevolle ervaring was waar ik in de dagelijkse praktijk uit kan putten."

Veiligheid is een van de kernpunten binnen de transportbranche. Samen met diverse partners gaat TLN al 19 jaar met een trekker/oplegger naar scholen. Van Dijk: "Dit programma heet 'Veilig op weg' en is bedoeld om kinderen te leren hoe ze veilig om moeten gaan met vrachtauto's in het verkeer door ze meer inzicht te geven in wat de chauffeur wel en niet ziet. De chauffeur laat bijvoorbeeld een hele klas op een plaats staan waar de chauffeur ze absoluut niet ziet. De dode hoek! Door de scholieren daar getuige van te laten zijn, hoop je op meer begrip en daarmee ook minder ongevallen. Een goed initiatief waar wij veel aandacht en energie in stoppen samen met onder andere Veilig Verkeer Nederland en TVM.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie