MeerBusiness-directeur introduceert versie 2.0

12 november 2015 om 00:00 Algemeen

HOOFDDORP Mensen verbinden is voor hem het mooiste wat er is. En ondernemend is hij altijd geweest. Gerco Tolsma (53), de drijvende kracht achter MeerBusiness sinds een aantal maanden. "Als je iets bedenkt, moet je er ook iets mee doen," is zijn rotsvaste overtuiging. Het gaat om kwaliteit in plaats van kwantiteit ontdekte hij al als puber. En dat is ook precies wat hij nu als directeur voor ogen heeft met het zakelijk netwerk.

Tolsma, trotse vader van drie dochters, noemt zichzelf een gelukkig en tevreden man. 'De Brabander van het Noorden,' wordt hij wel gekscherend genoemd. Hij houdt van het goede leven, maar verliest niet uit het oog wat echt belangrijk is. Hij groeide op in Amstelveen als jongste in een gezin met vijf kinderen. Zijn inmiddels hoogbejaarde vader is nog altijd zijn grote voorbeeld.

SPORTSOKKEN Als 14-jarige regelde hij een vrachtwagen met een lading vol met sportsokken, die bij hem thuis werd afgeleverd. "Mijn moeder was in shock. Even later verkocht ik ze op Koninginnedag. Het liep super," herinnert hij zich. Een paar jaar later - hij was toen 17 - begon hij met vrienden een eigen discotheek. Voor de Amstelveense jeugd die nog niet naar Amsterdam mocht. Elke weekendavond was gevuld met 500 jongeren. Er kwam toch meer bij kijken dan verwacht. Wat kan anders? vroeg hij zich af. Hij besloot 2 ½ gulden entree te vragen. Met als gevolg minder jongeren, maar wel een stijgende omzet. Bovendien verliep alles soepeler.

TOPSPREKER Meer kwaliteit. Dat is ook wat hij nu wil. Niet 300 mensen op de jaarlijkse Beaujolais Primeur Party in november, maar liever 100, die zakelijk gezien ook echt iets aan elkaar hebben. "Tijdens de HaringParty in juni hadden we voor het eerst een topspreker, generaal Peter van Uhm samen met één van zijn geleidehonden. Zijn persoonlijke verhaal maakte diepe indruk en was echt interessant voor de doelgroep. Zoveel lovende reacties."

Echt contact hebben met mensen, weten wat hen beweegt. Praten, tips geven, kijken waar de kansen liggen, verbinden. De tijd verandert, de samenleving verandert, wensen veranderen. "Het is logisch dat je na zeven tot tien jaar een nieuwe weg inslaat. Dat is zo in het bedrijfsleven, maar geldt ook voor MeerBusiness. De basis en het goede blijven behouden. Wel zullen veranderingen worden doorgevoerd. Nieuwe members en partners worden nog meer in een positief daglicht gezet. Zij kunnen kort op een podium vertellen wie ze zakelijk gezien zijn tijdens de wat kleinere events.En alle events heten voortaan 2.0." Daarmee worden de vernieuwingen onderstreept.

MEERBUSINESS 2.0 GALA Neem het jaarlijkse KerstGala. Dit heet nu het MeerBusiness 2.0 gala en is dit jaar op 11 december. "De naam past beter. De focus ligt meer op het lokaal zakendoen. Een Hoofddorpse makelaar krijgt de kans om zich te profileren met zijn band Nath's Project. De muziek is niet overheersend, zodat met elkaar praten goed mogelijk blijft. Nog een verandering: de eerste en laatste gang zal een walking diner zijn. En naast de grote ronde tafels voortaan ook wat kleinere. Voor een meer ongedwongen sfeer. Al zal de grandeur van het gala blijven."

MEER VROUWEN Gekoppeld aan het gala is de uitreiking van de jaarlijkse Haarlemmermeerse Ondernemersprijzen. "Duurzaamheid en milieu daar wordt nu nog meer op gelet. En in de jury meer vrouwen voor een evenwichtige samenstelling. Een vrouw brengt andere kwaliteiten met zich mee dan een man. Van de genomineerden wordt dit jaar voor het eerst verwacht dat ze een verklaring van onbesproken gedrag kunnen overleggen."

Waarden en normen zijn heel belangrijk voor Tolsma. En vertrouwen. Tijdens zijn lange en indrukwekkende loopbaan leerde hij dat zakendoen vooral gaat om vertrouwen en niet enkel om de snelle connectie. Ook hier weer kwaliteit.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie