8 juni 2016 om 00:00 Ondernemend

In de Champagnestreek wordt 's werelds favoriete bubbelende wijn geproduceerd: de Champagne. Deze heerlijke mousserende wijn staat er echter om bekend niet goedkoop te zijn. Waar ligt dat aan?

De vraag naar Champagne is enorm. De wereldwijde vraag stijgt enorm, vooral vanuit Azië, en het Champagnegebied is niet zo groot. Daarom is de vraag groter dan het aanbod. Vanwege deze marktwerking besluit de overkoepelende organisatie in de Champagne om de prijs van de druiven te laten stijgen. Zo wordt de champagne duurder en dus minder toegankelijk voor iedereen.

Nergens ter wereld zijn de druiven zo duur als in de Champagne. Hier kost een kilo Chardonnaydruiven ongeveer €5,00, terwijl zo'n zelfde kilo in Nappa Valley €1,20 kost. Daarnaast is het proces van het maken van Champagne erg duur en ook de vaak jarenlange rijping (minimaal 15 maanden) op de gistresten kost veel geld.

In de Champagnestreek gelden strenge regels voor het maken van deze mousserende wijn. Zo mag er per hectare maximaal 10.000 kilo druiven geoogst worden, en mag er uit 4000 kilo druiven maximaal 2500 liter sap geperst worden. Vanwege deze strenge regels kunnen de producenten niet voldoen aan de grote vraag van de consument.

In andere gebieden waar deze wijn gemaakt wordt ligt dit percentage hoger. Een Crémant de Bourgogne, een Spaanse Cava of een Italiaanse Franciacorta kunnen net zo goed en lekker zijn, maar zijn een stuk goedkoper, vanwege de lagere prijs van de druiven en de minder strengen regels. Deze wijnen worden op dezelfde manier gemaakt, maar mogen geen Champagne heten omdat deze naam beschermt is. In Nederland hebben wij ook nog de "bubbeltax". Voor iedere fles wijn met koolzuurgas moet naast BTW, nog eens €1,91 accijns betaald worden. Voor wijnen zonder bubbels is dat maar €0,60.

En dan is er natuurlijk nog de grote kracht van marketing. Zo is men eerder bereid om €50,- euro te betalen voor een fles Moët & Chandon, dan voor een fles waarvan de naam niet bekend in de oren klinkt. Naamsbekendheid zegt vaak echter meer over het marketingbudget van het bedrijf, dan over de kwaliteit van de wijn.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie