Gemeenteraad onverminderd kritisch over citymarketing

2 december 2016 om 00:00 Lokaal nieuws

HOOFDDORP De gemeenteraad heeft nooit een hoge pet opgehad van citymarketing en de liefde zal vermoedelijk wel nooit opbloeien. Een nieuwe visie van het college op de citymarketing voor de komende jaren vormt daar geen uitzondering op, zo bleek donderdag tijdens een debat in de raad.

De raadsfracties waren zonder uitzondering kritisch over de visie van het college. Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken keek het allemaal met lede ogen aan. Zelfs zijn eigen VVD was niet erg tevreden. "Het doet een beetje pijn", zo zei raadslid Jurgen Nobel over de visie. "Dit kan toch veel steviger. We missen ambitie."

HAP-raadsid Sophie van de Meeberg zag de visie van het college als een 'vakantiebrochure van sprookjeswonderland'. Zij sprak over 'luchtkastelen'. Volgens haar maakt het college absoluut niet duidelijk waar het nou heen wil met cittymarketing.

Ook het CDA is nooit erg enthousiast geweest over citymarketing. Raadslid Herman Koning was ronduit cynisch over het streven van het college om meer toeristen naar Haarlemmermeer te lokken. "Waar moeten die toeristen naar toe? Naar het extensief onderhouden oerwoud dat tegenwoordig openbare buitenruimte heet? Of naar de Geniedijk? De meest nutteloze verdedigingslinie die ooit is aangelegd. Nooit gebruikt en nu om de 400 meter onderbroken. Ik ben nog nooit een toerist tegengekomen dat zich staat te vergapen aan een dijk."

Het CDA is evenals andere fracties erg benieuwd wat citymarketing de gemeente nou eigenlijk precies kost en wat het uiteindelijk oplevert. Volgens Herman Koning zijn de kosten veel hoger dan de 350.000 euro die in de begroting wordt genoemd. Ondanks eerdere aanbevelingen van de rekenkamercommissie heeft het college nog altijd geen inzicht gegeven in kosten en opbrengsten van citymarketing.

Volgens wethouder Elzakalai is dat ook onmogelijk. "Citymarketing is geen meetbaar product. Het is meer een beleving, een gevoel." De wethouder wees erop dat steeds meer toeristen Haarlemmermeer weten te vinden. Het gaat om 1 miljoen unieke bezoekers per jaar. Volgens Elzakalai is de ambitie van dit college om die bezoekers wat te bieden. "We willen onze gemeente graag in de etalage zetten."

Sommige fracties wilden na een uurtje debat graag nog even doorpraten, maar een meerderheid had daar uiteindelijk geen behoefte aan.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie