18 februari 2018 om 00:00 Activiteiten

Nadja Filtzer kruipt in de huid van Edith Piaf

'De overgave waarmee ze zong inpireerde me om hetzelfde te doen'

Nadja Filtzer keert dit jaar terug in de Nederlandse theaters met haar voorstelling Vive Piaf. Een intense en ontroerende muzikale vertelling van het leven van de Grand Dame van het Franse chanson. Aan de hand van bekende chansons, maar ook schitterend onbekend werk, nemen zangeres Filtzer en haar muzikanten het publiek mee in de wervelende achtbaan van het leven van Edith Piaf. Zaterdag 3 maart staan ze in Cultuurgebouw Nieuw-Vennep. De redactie legde Filtzer wat vragen voor.

Wat maakt Edith Piaf volgens jou de 'Grande Dame' van de chanson?

"Ze werd in Frankrijk op handen gedragen, maar veroverde de hele wereld met haar stem. De kracht die daaruit sprak is ongeëvenaard."

In het optreden komt ook onbekend werk aan bod. Welk juweeltje is minder bekend maar moet zeker gehoord worden?

"'l Effet que tu me fais, die we als swingend jazzy nummer spelen."

Wat in Piaf heeft jouw aandacht getroken?

"Het theatrale en dramatische van haar chansons spreken me aan, en passen bij mij met m'n achtergrond als actrice om ergens helemaal in te duiken. De overgave waarmee ze zong inspireerde me om hetzelfde te doen, op mijn manier, zonder haar te imiteren."

Waardoor was het leven van de Franse zangeres zo'n goede voedingsbodem voor haar liedjes?

"De ellende en hardheid van het leven op straat, die ze heeft doorstaan, hebben haar een enorme noodzaak gegeven om te zingen en ze wist de pijn om te zetten in prachtige muziek met een enorme overlevingsdrang, levenslust

en passie. En uiteindelijk wist ze het te verheffen tot iets vreugdevols. Dit probeer ik ook in de voorstelling voelbaar te maken."

Je hebt zelf Mexicaans-Joodse-Oekraniense roots. Welke overeenkomsten zijn er met de achtergrond van Piaf?

"Onze vaders heetten allebei Louis en verlieten ons toen we jong waren. Hierdoor zocht zij en ik ook steeds naar een man die zou blijven. En elke keer werden we weer verlaten. Iets wat er zodanig ingehakt heeft dat het een bron van inspiratie is geworden. Vanuit het gemis en verlangen naar een allesomvattende liefde ontstaat de drang om je te willen uiten. Door het zingen troost je als het ware jezelf, maar ook mensen die het herkennen uit hun leven. Ik voel ook het temperament wat zij heeft en de wil om het publiek mee te nemen in je verhaal en ze te omarmen. Soms komen er mensen naar me toe die hun partner hebben verloren. Ze bedanken me met tranen in hun ogen. Ik denk dat het helpt om het verdriet een plek te geven."

Liesbeth List (in Nederland toch de bekendste vertolker van Piaf) complimenteerde je met jouw optreden. Wat deed dit met je?

"Ik voelde me natuurlijk vereerd."

Je staat op het podium met twee muzikanten. Waarom passen de instrumenten accordeon en piano zo goed bij het repertoire van Piaf?

"De accordeon wordt niet voor niets geassocieerd met Franse muziek, en samen met piano heb je dan een heel orkest achter je."

(aanvang 20.30).

Na uitverkochte voorstellingen met enthousiast publiek van Sneek tot aan Maastricht en het Brighton Fringe Festival kruipt Nadja Filtzer ook dit seizoen in de huid van de Franse zanglegende Edith Piaf. Met chansons als 'la Vie en Rose' en 'Rien de Rien', maar ook met eigen vertalingen en onbekende juweeltjes volgt ze het kronkelige pad van Piaf's leven, langs Parijse bordelen naar uitverkochte concertzalen.

"Ik kruip in haar huid, verbind me met haar melancholie, levenslust en vurig temperament zoals ik dat herken vanuit mijn eigen Mexicaans-Joods-Oekraïense roots", aldus Nadja.

De rol is haar op het lijf geschreven en de commentaren van de vakpers zijn zonder uitzondering lovend. "Franse zanglegende herleeft", "Nadja is de Piaf van de 21e eeuw" maar het meest trots is Nadja op het commentaar van Liesbeth List, die haar vertolking van Piaf's 'La Foule' bij het winnen van de publieksprijs Concours de la Chanson 2009 - Alliance Française 'impeccable' noemde.

Een warm en sfeervol programma, gedragen door een drietal door de wol geverfde muzikanten in de personen van Peter van Os (accordeon), Leo Bouwmeester (piano) en Harm Wijntjes (contrabas).

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie