De familie Verhoeven met pa Roel, moeder Jacqueline en oudste dochter Annabelle en jongste dochter Tessa die met trots een pak PR Coffee toont.
De familie Verhoeven met pa Roel, moeder Jacqueline en oudste dochter Annabelle en jongste dochter Tessa die met trots een pak PR Coffee toont. Ton Dijkstra

Corona biedt ook kansen: Vennepse tienerzussen starten webshop in koffie

16 februari 2021 om 09:49 Overig

NIEUW-VENNEP Het is niet alleen maar kommer en kwel. Corona biedt ook kansen. PR Coffee uit Nieuw-Vennep, als grapje begonnen, is er een goed voorbeeld van. “Van problemen kun je ook iets leuks maken.”

Even voorstellen: Roel Verhoeven. Vader van Annabelle (15), Jessica (14) en Tessa (13), die een grote rol zouden gaan spelen in de zaak. Echtgenoot van Jacqueline. Lang is Roel werkzaam geweest in de koffiebranche,16 jaar geleden stapte hij de financiële wereld in. We spreken Roel in een bescheiden unit op Businesspark Nieuw-Vennep Zuid dat dienst doet als opslagruimte, kantoor én proeflokaal.

Als het gezin Verhoeven in maart 2020 van wintersport terugkomt uit brandhaard Bad Ischl in Oostenrijk hebben Roel en Jacqueline coronaverschijnselen. Hun kinderen mankeren niets. Nederland gaat op slot. Als zzp’er heeft Roel geen werk en de kinderen krijgen onderwijs op afstand. Jessica (mavo) vanuit de KSH in Hoofddorp, Annabelle (havo) en Tessa (vwo) vanuit het HVC in hun woonplaats Nieuw-Vennep.

Ik heb de meiden gevraagd ‘hoe zouden jullie het vinden om in de koffiebranche een bedrijfje op te starten

Thuis leren. Het is zo heel anders dan de dagelijkse regelmaat van naar school gaan en daarna huiswerk maken, zagen ook Roel en zijn vrouw. Wat gaan we doen om het ritme vast te houden, was de vraag die in huize Verhoeven op tafel kwam. Roel: “Ik heb de meiden gevraagd ‘hoe zouden jullie het vinden om in de koffiebranche een bedrijfje op te starten zodat je kunt zien wat er allemaal bij komt kijken’. Ik koos voor koffie vanwege mijn ervaring in die wereld. Een bedrijfje opstarten en runnen, ik zag het puur als een leercurve voor ze. Het ontwikkelen van hun vaardigheden.” Een naam is snel gevonden. PR Coffee. De P is van Patrick - een oud-koffiecollega die met waardevolle adviezen komt- en de R is van Roel.

 De reacties van de ondernemers in spe zijn unaniem enthousiast en voortvarend pakken de zussen de nodige taken op. Annabelle helpt bij het bouwen van de website, maakt de benodigde foto’s en de ontwerpen voor het logo. Ze blijkt niet eerder ontdekte grafische kwaliteiten te hebben. Jessica wil weten hoe de boekhouding gevoerd moet worden en haar vader leert haar alles over inboeken van facturen en terugvragen van btw. Tessa tenslotte maakt de bestellingen verzendklaar en is momenteel bezig met een filmpje voor de website. Ook over de kostprijsberekening hebben ze zich gebogen.

“Ze kwamen erachter dat een product steeds duurder wordt naar mate je een steeds mooiere verpakking gaat gebruiken. Uiteindelijk kozen ze voor een standaard zwarte zak. Een met ventiel zodat de lucht die tijdens het branden in de bonen komt, eruit kan, waardoor de koffie veel langer goed blijft. Niet de verpakking, maar juist het logo moet eruit springen, ontdekten ze. Wéér die leercurve van denken in mogelijkheden”, zegt Roel die daar in zijn rol als mentor ook de volgende stap onder schaart. We hebben een goed product, onze opa’s en oma’s en vrienden drinken het, maar hoe krijgen we meer bekendheid, vragen ze zich af. Roel: “Ze bedenken dat proefzakjes koffie weggeven wellicht een goed idee is. En dus kopen ze bonbonzakjes. Nummer 1 vult het zakje, nummer 2 weegt het af op 125 gram en nummer 3 plakt het zakje dicht en voorziet het van het logo en de smaak. Het idee heeft gewerkt. Inmiddels mogen ze ook bedrijven tot hun klantenkring rekenen.”

Wij hebben gezegd dat onze koffie zó goed moet zijn dat ze ook uit de goedkoopste machine uitstekend moet smaken

De opa’s en oma’s, in hun leven al heel wat kopjes koffie achter overgeslagen, zijn proefpersoon geweest voor de bedachte blend (melange). Blenden en branden van de bonen is essentieel en is uitbesteed aan een professioneel bedrijf. “Heel veel koffie is alleen maar lekker uit een dure machine”, stelt Roel. “Wij hebben gezegd dat onze koffie zó goed moet zijn dat ze ook uit de goedkoopste machine uitstekend moet smaken. Kennissen hebben we gevraagd de koffie in hun machines uit te willen proberen en we durven te zeggen dat onze missie geslaagd is.”

Maatschappelijk ondernemen. Het zit er bij Annabelle, Jessica en Tessa al vroeg in. Mensen die in zorgcentra wonen en werken verdienen in deze coronatijd een extra goed bakkie koffie vinden ze. En ook nog eens tegen een gereduceerde prijs. En dus zijn de eerste dozen inmiddels afgeleverd bij de zorgcentra Horizon in Hoofddorp en Westerkim in Nieuw-Vennep. Het afleveren van bestellingen. Wéér een leercurve. Als je een verplichting aangaat, moet je ‘m nakomen, beseffen ze. Evenals dat je op transportkosten kunt besparen door een bestelling zelf weg te brengen. En dus moet je niet gek opkijken wanneer je ze met een doos achterop door Nieuw-Vennep ziet fietsen.

PR Coffee levert aan horeca, op het werk en voor thuis. Dat laatste was eigenlijk niet bedoeling, maar met de horecadeur op slot bedacht zakenvrouw Annabelle het leveren aan particulieren en richtte gelijk maar een webshop in. En zo bedenken de zussen steeds weer iets nieuws, doen ervaringen van onschatbare waarde op en wegen de woorden van topvoetballer en taalkunstenaar Johan Cruyff op een gouden schaaltje: ‘elk nadeel heb zijn voordeel’.

Voor wie de koffie van Annabelle, Jessica en Tessa wil proeven: www.prcoffee.nl. Een belletje naar Roel kan ook: 06-5433 4285. Hij heeft een prachtig verhaal.

Ook een mooie ‘draai’ gemaakt tijdens de coronacrisis? Laat het de krant weten door een mail te sturen naar hcredactie@bdu.nl.

Frans Witteman

‘Elk nadeel heb zijn voordeel’, corona bracht PR Coffee tot leven.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie