Leerkrachten moeten volgens Edutrainer worden bijgeschoold op digitale vaardigheden.
Leerkrachten moeten volgens Edutrainer worden bijgeschoold op digitale vaardigheden. JD

Edutrainers: ‘Helft leraren niet klaar voor digitale geletterdheid’

26 juni 2021 om 14:19 Overig

HOOFDDORP Minstens de helft van de leraren in Nederland is niet klaar voor een versnelde invoering van verplichte digitale geletterdheid in het basis- en voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit een rondgang onder opleiders van digitale vaardigheden, uitgevoerd door het team van Edutrainers. De opleider uit Hoofddorp trekt hiermee aan de bel en benadrukt dat leraren nu moeten worden opgeleid in digitale vaardigheden.

Het onderzoek van Edutrainers volgt naar aanleiding van een pleidooi dat op deze zomer is aangeboden aan de Tweede Kamer. In dit pleidooi wordt opgeroepen om de invoering van verplichte digitale geletterdheid in het onderwijs te versnellen. De urgentie van digitale geletterdheid in het onderwijs wordt breed gedragen, maar de implementatie laat op zich wachten.

Edutrainers is één van de opleiders in het onderwijs. Directeur Laura Walter-Goudsmit vindt het absoluut noodzakelijk om aandacht te geven aan versnelde invoering in het curriculum van digitale geletterdheid in het onderwijs. Daarom heeft zij, vanuit de Werkgroep Onderwijs van NL Digital waarin zij deelneemt, het pleidooi mede ondertekend. Dat pleidooi is aan de Tweede Kamer overhandigd. “Ik sta achter dit pleidooi, maar we zijn bij de implementatie wel afhankelijk van vakbekwame leraren die de kinderen op scholen onderwijzen. Zij moeten het digitale vak beheersen. Op dit moment hebben we in Nederland niet genoeg aandacht voor de circa 250.000 leraren in ons land en hun digitale geletterdheid, digitale vaardigheden of digitale didactische vaardigheden”, zegt ze.

Leraren op scholen spelen een belangrijke rol bij deze training in digitale vaardigheden. Walter-Goudsmit schetst het probleem dat er momenteel van leraren wordt verwacht dat zij de digitale lessen er ‘gewoon’ bij doen zonder opleiding en zonder hulp vanuit school en overheid. Het is bekend dat de lerarendruk hoog is en zij momenteel zelf niet de juiste vaardigheden beheersen om deze lessen te geven aan de kinderen.
“Je geeft ook toch geen taal- of rekenles zonder bevoegd te zijn? Als we de leraren nu niet opleiden, dan hebben we een groot probleem met de lessen die straks aan kinderen moet worden gegeven en ontnemen we hen het recht op gelijke kansen.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie