Iemand doet z'n behoefte op straat.
Iemand doet z'n behoefte op straat. Eigen foto

Volhardende overlastmelder botst op ambtelijke muur

31 juli 2021 om 12:12 Overig

HOOFDDORP Hij fotografeerde en filmde handelaars en gebruikers van lachgas, registreerde mensen die vuilnis op straat of in het water dumpten en maakte meldingen wanneer de nooduitgang weer eens door brommerkoeriers werd geblokkeerd. Driemaal legde hij bezoekers vast op beeld die hun behoefte op straat deden. Alles werd doorgestuurd naar gemeente en politie. Toch is de bewoner van de flat Rottumeroog in de Hoofddorpse wijk Floriande na twee en een half jaar nog geen steek verder gekomen. “Er is bij handhaving schijnbaar een tekort aan mensen.”

Getriggerd door recente verhalen in de media over een puinhoop na een feest in Park21 en een bende op het plein van winkelcentrum Toolenburg, neemt hij contact op met HCnieuws. Het behoeft geen twijfel dat de verontruste inwoner anoniem blijft, volhardend strijdt hij tegen de overlast in zijn buurt, veroorzaakt door met name jongeren die soms ‘s nachts lopen te schreeuwen en het ene na het andere ballontje lachgas wegwerken. Daar wil je niet op je gericht hebben. Maar ook foutgeparkeerde auto’s en het misbruiken van de openbare ruimte hebben zijn aandacht. 

“Ik sta niet de hele dag voor mijn raam om alles te observeren,” zegt de melder. “Het zijn telkens toevallige waarnemingen. Ik kan me goed voorstellen dat het aantal gevallen dat ik niet zie vele malen groter is.“

”Mijn eerste geregistreerde klacht was in januari 2019. Sindsdien heb ik meer dan honderd meldingen gemaakt, telkens met foto’s en omschrijving. Eerst bij de gemeente, daarna via de app BuitenBeter. Die onthoudt alles, je kan precies zien wat er wanneer is doorgegeven. Ik woon in een uithoek van Hoofddorp en daar worden de bewoners soms gek van de overlast. Telkens bellen we de politie en schakelen de gemeente in. Ik begrijp echt wel dat er niet altijd kan worden ingegrepen en dat er een tekort aan personeel is. Maar dat er helemáál niets kan worden gedaan, is onbegrijpelijk. Steeds kwam er een standaardmailtje als antwoord.”   

Op een gegeven moment werd de Hoofddorper het zo zat dat zijn toon veranderde en er een pinnige mail naar gemeentesecretaris drs. C. Brugman volgde waarin werd gesteld dat de gemeente ‘laks’ is en ‘zich moet zich schamen.’ Toen kwam er wel een afwijkend antwoord, en werd de reactie van de klager als ongepast omschreven. Ook werd duidelijk gemaakt dat handhavers niet overal tegelijkertijd kunnen zijn en de corona-periode zorgde voor extra taken. Ook zouden er in de wijk al zes bekeuringen zijn uitgedeeld.

De bezorgde bewoner gaat door met zijn actie om de buurt leefbaar te houden. “Ik wil duidelijk maken dat de handhavers geweldig werk verrichten. Ik spreek ze regelmatig en ik heb wat mij betreft prima contact met ze. Zij geven aan dat ik juist door moet gaan met het maken van meldingen. Dat doe ik dan ook. Ik ben van mening dat de beleidsmakers, managers en/of planners de spreekwoordelijke steek laten vallen.”

“Er zijn oplossingen te bedenken die op langere termijn beter werken en de druk op de handhaving kunnen verlagen. Ik heb me altijd hulpvaardig opgesteld en aangegeven graag in gesprek te willen gaan. Telkens werd daar geen gebruik van gemaakt. Er is overigens wel één opmerkelijke verandering doorgevoerd door de gemeente in de laatste jaren. De eerlijke bewoners die hun buurt graag leefbaar willen houden en zich altijd al netjes opstelden moeten nu een vergunning kopen om de auto voor de deur te kunnen parkeren. Het lost het parkeerprobleem niet op, laat staan de andere gemelde problemen, maar er komt ten minste wel geld binnen bij de gemeente!” 

Opnieuw ligt er veel afval op de parkeerplaats.
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie