De TEE-trein is straks in Nieuw-Vennep te bewonderen.
De TEE-trein is straks in Nieuw-Vennep te bewonderen. Eigen foto

Nieuwe uitdaging voor Nederlands Transport Museum

17 augustus 2021 om 14:22 Historie

NIEUW-VENNEP Het Nederlands Transport Museum (NTM) is sinds november eigenaar van de laatste Nederlandse TEE-trein. Al meer dan 10 jaar staat de trein stil op een verlaten rangeerterrein bij het Centraal Station in Amsterdam. Omdat dit terrein op de schop gaat wil het museum het symbool van luxe en vooruitgang uit de jaren ’50 veiligstellen en in twee stappen naar Nieuw-Vennep vervoeren. Het museum heeft zich een complete restauratie tot rijdende trein tot doel gesteld.

De eerste stap van het transport vindt plaats op donderdag 19 en vrijdag 20 augustus. Met een snelheid van zo’n 20 km per uur zal de trein de Dijksgracht verlaten. Eerst rijdt de trein naar de Watergraafsmeer en daarna dóór Amsterdam Centraal Station om te stoppen aan de andere kant van het station op het emplacement van de NS werkplaats ‘Zaanstraat’. Daar worden de wagons overgeladen op trailers. 

De tweede stap vindt plaats op maandag 23 en dinsdag 24 augustus; 5 wagons worden dan op reusachtige trailers geladen (in totaal is de combinatie vrachtwagen/aanhanger/wagon bijna 40 meter lang!) en stuk voor stuk vanuit Amsterdam naar het NTM in Nieuw-Vennep gebracht.


De trein in betere tijden. - Eigen foto

VISIE Het was oud-NS-directeur Den Hollander die een visie ontwikkelde in de jaren ’50 waarin hij voor zich zag dat er een internationaal netwerk moest komen dat 70 grote Europese steden via het spoor met elkaar zou verbinden: een Trans Europ Express (TEE). Deze trein moest in de jaren ’50 de concurrentie aangaan met een ander transport-icoon, de Fokker F-27 Friendship. In grote luxe moesten 120 personen vervoerd worden op een adembenemende reis door 5 landen; Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, en Zwitserland. 

DE TEE-TREIN De trein was z’n tijd ver vooruit; het ontwerp was van de hand van Elsebeth van Blerkom de bouw werd gedaan door Werkspoor (de motorwagen) en SIG (de luxe wagons) in Zwitserland. In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. 

In 1977 werden de overgebleven treinen/wagons naar Canada verkocht om in 1997 weer gékocht te worden door een Zwitserse stichting die er nostalgische ritten mee wilde maken. Dit plan stierf echter in schoonheid en in 2006 werd de trein verkocht aan de Stichting TEE die de trein naar Nederland bracht. Afgelopen november ging het eigendom over naar het NTM. Het museum heeft zich een complete restauratie tot rijdende trein tot doel gesteld.  

Om alle kosten te dekken loopt een fondsenwerfactie om de verschillende fasen te financieren. Via fondsenwerfprogramma ‘GoFundMe’ is een actie gestart. De link is: www.gofundme.com/f/aankoop-teetrein-fase-1. Ook op facebook is er een TEE-pagina (https://www.facebook.com/TEEtreinNTM) 

MUSEUM Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep is 6 dagen in de week geopend  van 10.00 tot 17.00 uur (maandagen gesloten). Kaartjes zijn te koop via onze website of aan de kassa. Het NTM is gevestigd aan de Lucas Bolsstraat 7.


Het interieur van TEE-trein. - Eigen foto

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie