1e Montessorischool zoekt stemmen voor TOP Award

30 mei 2018 om 07:52 lokaal

HOOFDDORP De kinderen van de bovenbouwklas hebben er zo’n drie maanden aan gewerkt, aan hun bijdrage voor de TOP Award van de Raad Van Kinderen. Woensdag 6 juni mogen ze naar het Concertgebouw in Amsterdam want daar horen ze wie uiteindelijk in de prijzen is gevallen. Daarbij is het heel belangrijk dat de school via een speciale website zoveel mogelijk stemmen heeft gekregen. De oproep van de klas, van Margo Mantel, is dus duidelijk: ga naar www.rvkawards.nl/nl/stemmen en stem op ons.

De Raad van Kinderen is een initiatief van Prinses Laurentien van Oranje en wordt door The Missing Chapter uitgevoerd. Laatstgenoemde koppelt een school aan een bedrijf waarna het bedrijf een specifieke vraag voorlegt aan de school. Zo werd vorig jaar de 1e Montessorischool nog gekoppeld aan het CNV – dit jaar was het een heel bekend bedrijf: Schiphol in de vorm van de Schiphol Group. Die legde de bovenbouwklas het volgende dilemma voor:

"Hoe kan Schiphol ervoor zorgen dat de negatieve effecten voor de samenleving / omwonenden worden verkleind en de positieve effecten worden vergroot? "

“Een pittige vraag waar de kinderen meteen enthousiast mee aan de slag zijn gegaan”, laat vestigingsdirecteur Mirjam van Haastrecht weten. “En ook meteen een vraag die wel past bij ons schoolsysteem. Want het doet een beroep op heel veel verschillende vaardigheden, het vraagt om samenwerking en iedereen kan er iets van zijn of haar kennis in kwijt.”

Het past tevens uitstekende bij wat de Raad van Kinderen wil bereiken, blijkt uit de bijbehorende website. “Kinderen kunnen gemakkelijk buiten de reguliere kaders denken en op deze manier kunnen ze mee denken over hun eigen toekomst”.

Van Haastrecht: “De kinderen hebben bezoek gehad van iemand van de Schiphol Group en ze hebben onder andere interviews afgenomen op de eigen school en op het Kaj Munk College dat naast onze school staat. Vervolgens is er een verslag gemaakt, inclusief conclusies en een lied en dat is gepresenteerd tijdens een bezoek aan Schiphol. De Schiphol Group heeft het geheel doorgestuurd naar de Raad.”

Enkele van die conclusies c.q. aanbevelingen betrof de communicatie: wees duidelijker, vertel meer en nodig mensen uit. Maar er was ook een hint als maak lespakketten voor basisscholen, geef gastlessen, benoem jeugdambassadeurs om samen na te denken over de toekomst van de luchthaven en maak een speciale Donald Duck over Schiphol. Reacties waar de Schiphol Group over zegt dat ze daar graag mee aan de slag gaat. Dus ook zo’n Donald Duck.

Het resultaat is de nominatie. “Daar zijn we heel trots op. De kinderen hebben er, samen met Margo Mantel, heel hard aan gewerkt. Wat zou het mooi zijn als ze nu ook nog eens een prijs winnen.”

Stemmen kan via www.rvkawards.nl/nl/stemmen

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie