Laptop on a wooden table
Laptop on a wooden table Foto door form PxHere

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

28 januari 2022 om 14:38 Partnercontent

Als je je nog nooit bezig hebt gehouden zeggen de termen SEO en SEA je waarschijnlijk weinig. Maar ook mensen die er wel in geïnteresseerd zijn snappen vaak nog niet wat precies het verschil is. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het omvat alle methoden die je in kunt zetten om hoger in de organische zoekresultaten te staan. SEA staat voor Search Engine Advertising, en heeft juist betrekking op het betaalt hoog in de zoekresultaten staan. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen, welke we in deze blog voor je op een rijtje zetten.

De verschillende vormen van SEO

Heb je (nog) geen budget om te gaan adverteren op Google, dan kun je ervoor kiezen om enkel aan SEO te doen. Dit kun je proberen zelf te doen, maar voor meer effect schakel je natuurlijk een online marketing bureau in, hoewel ook dit uiteraard niet gratis is. Een goede SEO strategie is gericht op de gebruiker van de website, en minder op de zoekmachine. Je wilt bijvoorbeeld dat je website super snel laadt, dat er duidelijke afbeeldingen (of beter: video’s!) op staan, en dat de teksten goed leesbaar zijn. Uiteraard verwerk je de nodige zoektermen in je teksten, en zet je deze tevens in de titels en meta-omschrijvingen, maar het is ook zeer belangrijk dat de tekst een goed opbouw en structuur heeft.

Ook linkbuilding is een slimme manier van SEO. Hoe meer kwalitatief goede backlinks je naar jouw website hebt, hoe hoger jouw site in de zoekresultaten zal staan. Linkbuilding uitbesteden is vrij prijzig, maar je kunt ook zelf proberen links te vergaren. Bied bijvoorbeeld aan om gastblogs te schrijven, om aan linkruil te doen, of bied een gratis product of dienst aan in ruil voor een post of link.

De verschillende vormen van SEA

SEA staat voor adverteren in zoekmachines, waarbij het vrijwel altijd om Google gaat. Je zou denken dat er maar één type betaalde advertentie is, maar niets is minder waar. Je kunt namelijk zowel een tekstadvertentie instellen (de meest gebruikte) als een afbeelding, een Google shopping product of zelfs met een video! Elk type advertentie heeft zo zijn voor- en nadelen, bij een online marketing bureau kunnen ze je er alles over vertellen. Ook kunnen zij je helpen de advertentie in te stellen, want hoe makkelijk het ook klinkt, een effectieve Google Adwords campagne opzetten is ingewikkeld! Je moet heel precies weten wie je ermee wilt aanspreken, een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen en constant de resultaten analyseren en daarop inspelen. Daarom kiezen de meeste mensen ervoor hun SEA uit te besteden aan een online marketing bureau. Heb je echt een groot budget? Dan laat je ze natuurlijk ook je SEO verzorgen, en sla je twee vliegen in één klap!

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie