Het gebied van Z&Z.
Het gebied van Z&Z. pr

Enorme groei zorgadvies of bemiddeling Z&Z

12 april 2022 om 12:34 Overig

HAARLEMMERMEER Het aantal mensen dat gebruikmaakt van zorgadvies of bemiddeling is vorig jaar fors gegroeid, ondanks de lockdowns. De zorgadviseurs van  Zorg en Zekerheid kregen ruim 11.000 meer vragen van verzekerden dan in 2020. Die wonen grotendeels in de regio Zuid-Holland Noord, Amstelland en De Meerlanden. Ondanks de afschaling van de zorg kon Zorg en Zekerheid ruim 600 mensen bemiddelen. Concreet is dat 32 procent van het aantal vragen over wachttijden. 

De zorgadviseurs van Zorg en Zekerheid luisteren en ontzorgen. Ze zetten de (on) mogelijkheden op een rij en de antwoorden op vragen die een verzekerde heeft. Omdat zij zelf aan het bed hebben gestaan en de zorgwereld kennen, kunnen zij net dat stapje extra zetten.

Zo had een zieke kraamverzorgende met een jaarcontract met spoed een diagnose nodig. Door corona was er geen enkel ziekenhuis beschikbaar. De zorgorganisatie wilde deze werknemer graag in vaste dienst nemen, maar had inzicht nodig in de snelheid waarmee zij terug aan het werk kon. Na lang zoeken kon de kraamverzorgende worden bemiddeld naar een ZBC in de buurt. Hier werd snel een diagnose gesteld. Het contract is veiliggesteld en de zorgprofessional behouden voor de arbeidsmarkt.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) roept alle zorgverzekeraars op tot regionale samenwerking met zorgprofessionals. Zorg en Zekerheid kreeg onlangs een compliment hiervoor. De NZa prijst Zorg en Zekerheid ook vanwege de resultaten van de zorgbemiddeling. Hier springt de samenwerking tussen de afdelingen zorginkoop en zorgbemiddeling eruit. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij ingewikkelde bemiddelingscases. Zorg en Zekerheid maakt goede afspraken met zorgprofessionals in de buurt en bieden goede nazorg. Zij weten bijvoorbeeld of er een zorginstelling is waar verzekerden sneller terecht kunnen voor hun behandeling. Daar komt bij dat Zorg en Zekerheid al bijna 200 jaar actief is in de regio’s Zuid-Holland Noord, Amstelland en De Meerlanden en de zorginstellingen goed kent.


De zorgadviseurs van Zorg en Zekerheid letten in het contact met verzekerden niet op de tijd. Sommigen zitten echt met de handen in het haar en zien door de bomen het bos niet meer. De zorgadviseurs kunnen in korte tijd zorgen dat alles op een rijtje komt. Bij de huisarts lukt dat soms niet. In een aantal gevallen kan Zorgadvies en Bemiddeling uitleg geven, bijvoorbeeld als het gaat om fertiliteit of orthopedie. Zij hebben echter geen inzicht in het gezondheidsdossier. Soms moeten verzekerden dan toch op een arts wachten.

Snelheid van reageren vindt team Zorgadvies en Bemiddeling wél belangrijk. Omdat zij met vier zorgadviseurs zijn, kan het voorkomen dat verzekerden hen niet meteen aan de lijn krijgen. Zij streven ernaar om binnen één werkdag een reactie te geven.

Na een succesvolle bemiddeling gaat de service verder. Bijna iedere verzekerde wordt na een week teruggebeld. De zorgadviseurs vragen hoe het is gegaan of checken of er nog verdere vragen zijn. Dit telefoontje stellen verzekerden zeer op prijs stellen. In de praktijk blijkt dat 85% van de verzekerden gebruikmaakt van de zorgbemiddeling. De tevredenheidscijfer is dan ook een 8,7.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie