Vervoerregio Amsterdam vreest voor 20 tot 30 procent minder OV in 2023 door uitblijven extra steun kabinet.
Vervoerregio Amsterdam vreest voor 20 tot 30 procent minder OV in 2023 door uitblijven extra steun kabinet. René de Leeuw

Vervoerregio vreest forse inkrimping openbaar vervoer 2023

27 april 2022 om 12:48 Verkeer en vervoer

HAARLEMMERMEER Vervoerregio Amsterdam vreest dat in 2023 gedwongen inkrimping van het aanbod van openbaar vervoer (OV) plaats moet gaan vinden, omdat het kabinet hier volgend jaar vooralsnog geen extra geld voor uit wil trekken. Hierdoor dreigt ingrijpen in de dienstregelingen van bus, tram, metro en trein volgens betrokkenen onvermijdelijk te worden. Dit kan leiden tot 20 tot 30 procent minder OV. 

Het kabinet heeft de extra financiële steun voor het openbaar vervoer (OV) tot eind 2022 verlengd. Voor de jaren daarna wordt echter geen zekerheid geboden. ‘Dit is zeer lastig uit te leggen,’ stellen de provincies en de Vervoerregio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag in reactie op het kabinetsbesluit. ‘Het kabinet zegt dat het OV heel 2022 op peil kan blijven maar gaat voorbij aan het feit dat zich vanaf volgend jaar een groot financieel probleem aandient met veel minder OV als gevolg.’

Tijdens de coronapandemie zijn treinen, trams, metro’s en bussen mede op verzoek van het kabinet blijven rijden voor mensen in de zorg en andere vitale beroepen. Tegelijkertijd liepen de inkomsten terug door de afnemende de reizigersaantallen en de kaartverkoop  in die periode. Het kabinet, de provincies en grootstedelijke regio’s (verantwoordelijk voor het regionale OV) maakten afspraken over compenserende middelen. Daar was zo’n 3 miljard euro mee gemoeid.  De reizigersaantallen stijgen inmiddels weer maar de kaartverkoop komt naar verwachting pas richting 2025 weer op het oude niveau. Daarom is er door alle partijen de afgelopen maanden aan transitie-afspraken voor 2023 en verder gewerkt.

ZEER TELEURSTELLEND De provincies en de Vervoerregio´s noemen het ‘zeer teleurstellend’ dat het kabinet dat nu naast zich neerlegt. Ze beraden zich op de gevolgen. ‘Weliswaar wil het kabinet de eerder gemaakte afspraken voor 2022 continueren tot eind van het jaar, maar die regeling bewerkstelligt geen herstel. Terwijl het OV zich juist nu, na de pandemie, op herstel moet richten om klaar te staan voor de toekomst. Het besluit van het kabinet om geen middelen uit te trekken voor 2023 wordt nu per provincie en vervoerregio uitgewerkt in de dienstregeling voor 2023 en dit kan leiden tot 20 tot 30 procent minder OV. Hierdoor zal het OV voor veel reizigers geen optie meer zijn.”

VITALE SECTOR “Het OV en veel reizigers worden de dupe”, aldus bestuurders Egbert Vries (Vervoerregio Amsterdam) en Fleur Gräper-van Koolwijk (provincie Groningen). “We hebben met het kabinet afgesproken elkaar in deze crisis vast te houden. Het OV was en is immers een vitale sector. We hebben middelen uitgetrokken om het OV tijdens Covid in stand te houden. Het kabinet rond de 2,5 miljard, provincies en regio’s zo’n 500 miljoen. Dat dreigt nu weggegooid geld te worden. Juist nu na corona het gewone leven terugkeert en mensen weer steeds meer gebruik willen maken van het OV moeten we het OV leveren dat de reizigers nodig hebben.”

URGENTER DAN OOIT Hiermee wordt volgens de Vervoerregio’s een vitale sector geen herstel geboden, terwijl extra inzet op duurzame mobiliteit urgenter is dan ooit. ‘We hebben immers opgaven rond wonen, energie en bereikbaarheid. Meer gebruik van trein, tram, metro en bus is daarvoor onmisbaar. Dus vroeger of later zal het kabinet toch weer moeten inzetten op groei van het OV. Alleen medewerkers en materieel die je door afschaling van het OV kwijtraakt, zijn dan niet meteen weer beschikbaar. Door nu geen transitiemiddelen uit te trekken worden op korte termijn misschien beperkte besparingen bereikt. Maar voor komende kabinetten ontstaat daarmee een kostbare maar onontkoombare opgave.’

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie