Afbeelding
Eigen foto
Milan & Rutger

Dertig keer per dag klagen over Schiphol!

22 maart 2023 om 16:00 Column

Afgelopen week was een week waar historie is geschreven. Na de verkiezingen van vorige week woensdag, bleek de BBB overal in Nederland met de winst er vandoor te gaan. De thuiswedstrijden in de provincies waar een groot deel van de BBB aanhang woont, werden overduidelijk gewonnen door de nieuwkomer. Verrassend was dat de BBB ook de uitwedstrijden wisten te winnen. In onze provincie werd de BBB ook de grootste. Dit hadden waarschijnlijk weinig mensen zien aankomen. 

De BBB was niet de enige die afgelopen een uitwedstrijd wist te winnen in Noord-Holland. In één week werden er twee uitwedstrijden gewonnen in Noord-Holland, allebei de overwinningen waren toch een redelijke verrassing. Maar goed, genoeg over voetbal. De politiek staat op zijn kop en dat zorgt voor kopzorgen. Nu de BBB de grootste is geworden in onze provincie, waren wij benieuwd hoe deze partij tegenover onze regionale vraagstukken staat. Vraagstukken over Schiphol bijvoorbeeld. 

De BBB is hier duidelijk over, Schiphol mag niet meer vluchten van en naar Schiphol in behandeling nemen dan het huidige aantal. In andere woorden, Schiphol mag niet verder groeien. Dit klinkt voor veel mensen als muziek in de oren. Ondanks dat Schiphol gemakkelijk bereikbaar is en werkgelegenheid biedt, zorgt het ook voor overlast. Geluidsoverlast is numero uno wat betreft klachten over Schiphol. 

In de nieuwsartikelen staat altijd dat omwonenden niet te spreken zijn over de overlast die Schiphol veroorzaakt. Nu zijn wij in Nieuw-Vennep ook omwonenden, maar horen wij eigenlijk nooit echt mensen klagen over de overlast van Schiphol. Mensen in Rijsenhout en Aalsmeer zullen er ongetwijfeld meer last van hebben, en er ook meer onderling over klagen. Nu is er een onderzoek geweest naar de mensen die officieel geklaagd hebben over Schiphol. Dit was wel een schokkende uitkomst vinden wij, maar het is volgens ons wel representatief. Dit leggen we even uit. 

0,8% van de melders van overlast zijn verantwoordelijk voor 42,8% van alle meldingen. Er is dus een klein select groepje van minder dan 100 mensen die verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van alle meldingen. Wij horen, nogmaals, bijna nooit mensen klagen over Schiphol terwijl wij best dichtbij wonen. Het zijn dus een specifieke groep mensen die heel gretig melding maken. Zo heeft één iemand in een jaar tijd meer dan 11.000 meldingen gemaakt, dat zijn er ongeveer dertig per dag. Dat is waarschijnlijk iemand die verdwaald is geraakt, en op de Kaagbaan is gaan wonen. Anders kunnen wij ons niet voorstellen dat je zo ontzettend veel meldingen maakt. 

Nu is het natuurlijk goed dat mensen klagen als ze er last van hebben, zeker als ze een groepje vormen. Dan hebben ze een grote stem, het blijkt nog maar eens dat andere mensen er geen last van hebben, of geen zin hebben om te klagen.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie