110 VMBO-scholieren Hoofdvaart College 'bezetten' studio MeerRadio

15 februari 2018 om 00:00 Lokaal nieuws

Maar liefst 110 VMBO-scholieren van het Hoofdvaart College hebben op 5, 6 en 7 februari jl. de studio van MeerRadio aan de Kruisweg in Hoofddorp 'bezet'. Ze waren op zoek naar nepnieuws in traditionele én in social media. Maar ze onderzochten ook vloggers en waarom cyberpesten, bijvoorbeeld via WhatsApp en Instagram, voor zo veel problemen zorgt. Hun conclusie: ieder bericht moet je altijd zélf checken. En geloof niet klakkeloos alles wat je leest of hoort….

Vloggers vaak verkapte reclamezuilen

Dat geldt volgens de scholieren zeker ook voor 'vloggers'. Vaak zijn hun YouTube-filmpjes verkapte reclamespots, ook al doen deze vloggers net alsof ze op persoonlijke titel bepaalde producten aanprijzen. Je denkt dat je naar echte ervaringen zit te kijken, maar eigenlijk kijk je alleen naar een reclameblok! "Niet cool," vonden de VMBO-ers van het HVC. "Een vorm van nepnieuws."

Nieuws = Nieuws. Toch?!

De VMBO-ers bezochten de studio van MeerRadio voor de workshop Nieuws=Nieuws. Toch?! die het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer, Pier K en MeerRadio gezamenlijk aanbieden (project Innovatie Cultuuronderwijs). Die workshop is beschikbaar voor alle middelbare scholen en wordt gegeven door ervaren journalisten, mediamensen en bij nieuws betrokken vrijwilligers van MeerRadio.

De workshop wordt steeds afgerond door de scholieren zélf nieuwsberichten te laten inspreken. Met een echte technicus en in een echte studio! De resultaten zijn te horen: www.meerradio.nl/educatie

Workshop is "doortimmerd programma"

"Fantastisch om voor de leerlingen mee te maken. Ze zien in de praktijk wat er allemaal met techniek te maken heeft in de media. Wat ik ook heel bijzonder vond is de aandacht die MeerRadio tijdens de workshop besteedt aan de overdracht van presentatievaardigheden. Een erg leuke en stimulerende ervaring voor de leerlingen," zegt Marianne Rijnveld, docente van klas 1 Techniek van het Hoofdvaart College. Docente Tessa Bohan van klas 1 KV zegt: "Deze media-workshop is heel precies op maat gesneden; de best complexe boodschap wordt eenvoudig gebracht, waardoor de kinderen het begrijpen én zelf beter met nepnieuws, commercie in vlogs en cyberpesten kunnen omgaan. Het zelf voorbereiden van nieuws en nieuws overtuigend brengen vinden ze boeiend om te leren. Kortom, een heel goed doortimmerd programma.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie