Op deze plek moet de nieuwe busbaan komen als het aan de provincie Noord-Holland ligt.
Op deze plek moet de nieuwe busbaan komen als het aan de provincie Noord-Holland ligt. Google Maps

Onvrede over locatie nieuwe busbrug

15 november 2018 om 14:50 lokaal

LISSERBROEK Een lage, beweegbare brug tussen Lisserbroek en Lisse, ter hoogte van de Sportlaan (Lisse) en de ijsbaan (Lisserbroek). Dat is de voorkeur die de provincie Noord-Holland vorige week heeft uitgesproken als het gaat om de oversteek van de Ringvaart voor de nieuwe HOV-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol. De keuze kan niet overal op evenveel enthousiasme rekenen.

'In 2014 hebben de samenwerkende overheden afgesproken om van de huidige buslijn 361 een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-verbinding te maken', zo schrijft de provincie Noord-Holland in een persbericht. 'Dit wil zeggen dat er tussen Noordwijk en Schiphol bussen gaan rijden die betrouwbaar, snel en comfortabel zijn en met een hoge frequentie rijden.'

Wervende woorden, die niet overal met evenveel enthousiasme worden begroet. "Weggegooid geld", bestemd voor een "verbinding van niks naar nergens", is wat dorpsraadvoorzitter Bert Mens van Lisserbroek vindt van de plannen. Het probleem begint volgens Mens al met het doel van de HOV-verbinding, die Noordwijk moet verbinden met luchthaven Schiphol. Volgens Mens is de lijn in feite overbodig.

"De bus start in Noordwijk en rijdt van daar naar het station van Sassenheim", schetst Mens de route die de HOV-bus in de toekomst moet gaan afleggen. "En wie van daar naar Schiphol wil, pakt eerder de trein. De bus boemelt vervolgens vrijwel leeg met het verkeer mee naar Lisserbroek, want tussen Sassenheim en Lisse komt geen vrije busbaan."

Niks hoogwaardig openbaar vervoer dus, aldus Mens, die het daarom zonde vindt om heel veel geld in een busbaan en een nieuwe brug te steken. "Zeker omdat de Keukenhof niet in het traject is opgenomen. En dat is nu juist een locatie waar mensen vanaf Schiphol wel naar toe willen."

Wat de dorpsraad dan wel graag zou willen, wordt verwoord op haar eigen website. 'De bouw van deze brug op deze plaats heeft teveel impact op de woonsituatie van de bewoners aan de Hillegommerdijk en het lost de bestaande verkeersproblematiek op de Lisserbrug en de Lisserbroekerweg niet op. (...) Als oplossing zien wij een tweede brug aan de zuidzijde van Lisserbroek voor (vracht)auto's en een herbestemming van de bestaande brug voor openbaar vervoer en langzaam verkeer', zo valt te lezen.

Maar dat scenario lijkt er dus niet van te komen. Dit terwijl Mens en zijn team vaak genoeg aan de bel hebben getrokken. De mate van betrokkenheid van de dorpsraad - of beter: het gebrek daaraan - stemt de dorpsraadvoorzitter dan ook niet tevreden. "De eventuele keuze voor een verbinding heeft nooit ter discussie gestaan. Ze hebben altijd gezegd: als de lijn er komt, dan komt daar de brug. We hebben uitdrukkelijk verzocht aan beide provincies om in gesprek te gaan over de route door de polder, maar de overheid wilde het gesprek niet aangaan. We mochten alleen meepraten over de kleur van de brugleuningen."

SCHADUW En dat heeft met name gevolgen voor de mensen die wonen in de directe omgeving van de nieuwe busbaan. "Het wrange is dat dit plan al meer dan 6 jaar een planologische schaduw heeft geworpen op het leven van deze mensen. Hun huis is in waarde gedaald, ze zitten in onzekerheid. In de stuurgroep zitten zes overheden, en niemand bekommerde zich om hen."

Maar hoe moet het nu verder? Mens pleit boven alles voor duidelijkheid. "Als het verstand niet komt, laten we dan zo snel mogelijk deze voorkeur doorzetten, want dan is er duidelijkheid. De mensen zijn nu onderdeel van een tactiek die ongemakkelijk overkomt voor betrokkenen, want het is nu niet duidelijk wanneer de knoop doorgehakt wordt."

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie