Bij medisch centrum De Pionier aan de Hugo de Vriesstraat in Nieuw-Vennep trekt op de website direct de boodschap BELANGRIJK de aandacht: In verband net de COVID 19 Pandemie zijn wij genoodzaakt het beleid van de praktijk tijdelijk aan te passen. Het is alleen mogelijk om een afspraak te maken voor spoedeisende vragen. Alle vragen dienen telefonisch via de assistente of via een e-consult (Mijngezondheidnet.nl) gesteld te worden.

Wie belt krijgt een keuzemenu met voor spoed keuze 4, en de mededeling dat de wachttijd langer kan zijn dan normaal. Voor vragen over het coronavirus wordt naar het RIVM verwezen. Hoewel ik de eerste in de wachtrij ben, duurt het ruim zeven minuten voordat er iemand aan de lijn komt. Een assistent van dokter Slabbekoorn kan echter niets meer zeggen dan: "wat drukte betreft golft het hier nogal." De huisarts heeft het te druk, en met een' probeer het later nog maar een keer', moet ik ophangen.

SCHONE RAMEN Bij Huisartspraktijk Berntzen aan de Manenburgdreef in Hoofddorp heb ik meer succes. De assistent laat na even wachten weten dat het de laatste tijd opvallend rustig is. Mijn wachttijd van twee minuten is een uitzondering. "Je mag hier langskomen met klachten, of bellen met coronavragen, maar dat is de laatste weken nauwelijks gebeurd. Het trekt nu lichtelijk aan, we hebben een tijdje flink wat achterstallig onderhoud kunnen inlopen. De ramen zijn brandschoon", lacht ze. "We houden nu wel rekening met een trechteractie als iedereen straks weer durft te komen. Het is even afwachten wanneer dat gebeurt."

OPROEP OM WEL TE BELLEN Bovenaan de website van Huisartsen Badhoevedorp aan Pa Verkuyllaan staat: Vanwege de verdere uitbraak van het Coronavirus nodigen wij alleen mensen uit op het spreekuur met dringende klachten die niet telefonisch beoordeeld kunnen worden. Anders krijgt u een telefonische afspraak. U kunt ook met ons mailen. Als u ernstige klachten heeft zoals hoesten met koorts of benauwdheid, belt u ons dan, zodat er geen vertraging ontstaat.

Via het meerkeuzemenu van de telefoon wordt na keuze 1 (deze indrukken bij levensbedreigende situatie) direct gevraagd niet naar de praktijk te komen, maar per telefoon een afspraak te maken. Vervolgens zijn alle assistenten in gesprek en volgt de uitnodiging om online een afspraak te maken. Na drie minuten krijg ik een assistent aan de telefoon, die mij probeert door te verbinden naar de praktijkmanager. Die is op dat moment druk en ik moet het later nog een keer proberen.

Na een half uur kan ik praktijkmanager Dorien Strauss bellen. "Om te beginnen wil ik duidelijk maken dat mensen gewoon mogen bellen", stelt ze. "Dan kunnen we vragen of er corona gerelateerde klachten aanwezig zijn. Is dat het geval dan hebben we een apart ingericht spreekuur zodat onze huisartsen op een veilige manier patiënten kunnen uitnodigen op het spreekuur, met beschermende materialen.er komen ook wel patiënten aan de balie met een vraag, bij de ingang staat een groot bord met daarop: komt u bij voorkeur niet langs. Maar op veilige afstand is de assistente beschikbaar voor het stellen van een vraag of het maken van een afspraak bij de huisarts."
"Er komen ook wel patiënten aan de balie met een vraag, bij de ingang staat een groot bord met daarop: komt u bij voorkeur niet langs. Maar op veilige afstand is de assistente beschikbaar voor het stellen van een vraag of het maken van een afspraak. "Ook bij ons is het de afgelopen weken redelijk rustig. Mensen zijn bezorgd en geven ook gehoor aan de oproep om thuis te blijven, en zijn daardoor minder geneigd om langs te komen. Dat is ook goed, want ook op afstand kan een deskundige diagnose worden gesteld door de huisarts. Vaak per telefoon, maar soms ook met behulp van een beeldtelefoon of een foto per email. Wie weet verandert er iets en kunnen we dit in de toekomst vaker toepassen." Op gegeven moment heeft huisartsen Badhoevedorp de oproep gedaan dat er nog wel gebeld mag worden. "We merken nu dat het weer wat drukker wordt. mensen durven weer meer te bellen, en dat is heel goed. de gewone zorg moet tenslotte ook door blijven gaan."

BEDUIDEND RUSTIGER Op de website van de Praktijk Vijfhuizen aan de Kromme Spieringweg wordt in verband met het coronavirus verzocht telefonisch contact op te nemen. Met daarbij de toevoeging: heeft u keelpijn, hoest u of heeft u koorts kom a.u.b. niet aan de balie, maar bel de praktijk! Hier gaat alles wat soepeler, zo lijkt het. Het keuzenmenu begint weer met 1, spoed. Als je niets doet wordt je automatisch doorverbonden met de assistent. Daarna komt een donkere stem die stelt dat er momenteel veel vragen over coronavirus zijn waardoor de wachttijd wat langer kan zijn dan u gewend bent. Daarna volgt de boodschap eerst website raadplegen voordat de arts wordt bezocht. Nog een keer: kom in geen geval naar de praktijk. Dan volgt een vrolijk zomers muziekje, wordt er snel opgenomen en vertelt een vriendelijke stem dat huisarts Sarah Terol toevallig even tijd heeft en mij zo terugbelt. En dat gebeurt ook.

Ik krijg te horen dat het publiek in Vijfhuizen zich keurig aan de regels houdt. "We hebben hier weinig aanloop. Het is niet de aard van onze praktijk, maar er komen beduidend minder mensen langs. We handelen zoveel mogelijk gevallen telefonisch af, soms via beeldbellen. Deze manier van werken gaat best." Ze is niet bang dat het na coronatijd heel erg druk wordt. "De chronische zorg stapelt zich wel wat op, maar voor veel dingen is het niet zo noodzakelijk langs te komen. Die gaan vanzelf over. Misschien is wat duidelijker dat je niet met alles naar de huisarts hoeft."

GA NAAR WEBSITE RIWM De huisartsenpost Hoofddorp aan Spaarnepoort 1, krijgt veel vragen over corona, waardoor de telefonische wachttijd enorm oploopt. Het hanteert een ontmoedigingsbeleid en roept daarom op niet langs te komen met verkoudheidsklachten of verhoging tot 38 graden. Ook mensen die contact hebben gehad met een coronapatiënt of in een gebied zijn geweest waar corona heerst, wordt geadviseerd in bed te gaan liggen en uit te zieken. Op de website is een dringende boodschap gegeven de huisarts in een dergelijk geval niet te bellen. Het laat weten alleen te testen op Covid 19 bij patiënten die ernstig ziek zijn en ouder zijn dan zeventig jaar. Bij milde klachten wordt er niet meer getest. Wie twijfels heeft wordt verzocht geen contact op te nemen, maar om naar de website van het RIVM te gaan.

Eric Hoenson