Lisserbroek, door de Ringvaart gescheiden van 'grote broer Lisse', telt 3500 inwoners. Dat aantal is al lange tijd stabiel, want de afgelopen twintig jaar is er bij wijze van spreken geen heipaal de grond ingegaan. Kinderen moeten gedwongen elders gaan wonen, bewoners kunnen in eigen dorp geen ander huis vinden en ouderen moeten vaak kiezen hun geboorteplek te verlaten. Ondertussen stijgen de prijzen flink.

"We zijn dan ook erg blij dat er nu eindelijk uitbreiding komt. Er heerst hier woningnood", zegt Mens. "De dorpsraad is al zes jaar betrokken bij de plannen. We hebben de kans enthousiast aangepakt om als experiment mee te mogen praten. Over onze invloed zijn we tevreden, ook al wordt het nooit helemaal zoals je wilt. Het is zoeken naar de grootste gemene deler."

Het grootste knelpunt is echter de gewenste nieuwe brug naar Lisse

"Een belangrijk punt voor ons is dat het verkeer om de bebouwing heen loopt. De belangrijkste groenblauwe route door het dorp van het dorpshart naar de nieuwe wijken wordt niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Alleen tweewielers en voetgangers kunnen er gebruik van maken. Met de auto kan je dus niet de kortste weg naar een andere kant het dorp nemen."

"Verder hebben we ons sterk gemaakt om de doelgroep zo breed mogelijk te maken, met een groot deel van sociale woningbouw, in elk geval 30% procent. Dat vraagt blijvende aandacht want met grotere koopwoningen verdien je nu eenmaal beter. Toch willen we dat er breed en gemengd wordt gebouwd, ook voor jongeren, ouderen en mensen met een zorgvraag."

Het grootste knelpunt is echter de gewenste nieuwe brug naar Lisse. "Die is al 25 jaar nodig", stelt de dorpsraadvoorzitter. "Wij willen die heel graag. De materie is echter heel complex. De aarzeling blijft. Hij kost veel geld en er is tegenstand van mensen die in de nabijheid van de nieuwe brug wonen. Er zijn zes overheden bij betrokken, waaronder twee provincies.Dit vraagt om een flinke portie slagkracht en het is de vraag welke overheid de leiding neemt. Mede dankzij ons staat de brug nog op het programma. Er blijft groen licht voor woningbouw als er groen licht voor brug is."

Grote woorden, en dat terwijl 'iedereen' in Lisserbroek ongeduldig uitkijkt naar de woning-injectie die zorgt betere voorzieningen. "Lisserbroek is nu een dorp zonder kerk, kroeg en winkels. Op een bakkerij bij de brug na dan. De ontmoetingsplekken zijn nu de sportclubs, het dorpshuis en de scholen. Een breder aanbod zou mooi zijn. Nu begrijp ik wel dat een kerk er niet zomaar staat, maar enkele winkels en een café of koffietentje zijn wel reëel."

"We mikken op een nieuw dorpshart bij de rotonde, met woonwijken aan de noord- en zuidoostkant van het bestaande dorp. De nieuwe wijken worden één geheel met de oude kern van Lisserbroek. Een schrikbeeld van uitbreiding is te zien in Getsewoud in Nieuw-Vennep. Dat ligt compleet los van het oorspronkelijke dorp. Zo moet het dus niet."

Ik verwacht dat nieuwkomers zich aanpassen

Mens maakt zich geen zorgen dat het dorpse karakter na de verdrievoudiging van zijn woonplaats verloren gaat. "We doen er alles voor om de sfeer vast te houden. Er zullen veel terugkomers zijn, en jongeren en ouderen kunnen na de uitbreiding wel blijven. Verder ga ik er vanuit dat nieuwkomers uit de stad juist kiezen voor Lisserbroek vanwege de dorpse sfeer. Ik verwacht daarom dat ze zich aanpassen. Huidige bewoners zijn blij met buitenstaanders die zich aansluiten bij de dorpsgemeenschap."

Aan een voorspelling wanneer de eerste huizen zullen worden opgeleverd, waagt hij zich liever niet. Concrete tekeningen zijn er nog niet. Na enig aandringen schat hij minimaal drie jaar. "Maar het kunnen er ook zo zes worden."