Rinus 'VeeKay' van Kalmthoutkende een uitdagend weekend op het legendarische stratencircuit van Long Beach.
Rinus 'VeeKay' van Kalmthoutkende een uitdagend weekend op het legendarische stratencircuit van Long Beach. Rinus VEEKAY PR / Ed Carpenter Racing

‘VeeKay’ niet vlekkeloos en ongeschonden naar 13e plek op Long Beach

Autosport

LONG BEACH Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout is tijdens de derde wedstrijd van het NTT INDYCAR Series-seizoen 2022 gefinisht op de dertiende plaats. De 21-jarige coureur uit Hoofddorp kende een uitdagend weekend op het legendarische stratencircuit van Long Beach, waar inhalen als vanouds niet eenvoudig bleek.

Na twee sterke optredens in de eerste twee races van het seizoen vertrok VeeKay goedgeluimd richting de westkust van de Verenigde Staten. Tijdens de kwalificatiesessie op zaterdagmiddag (lokale tijd) bleek echter dat VeeKay en diens team, Ed Carpenter Racing, op het stratencircuit van Long Beach het tempo van de koplopers niet konden bijbenen. VeeKay reikte namelijk tot een vijftiende startplaats. 

Gestart vanaf de vijftiende plaats kon VeeKay het tempo van zijn medestanders in de middenmoot eenvoudig bijbenen. Probleem was echter, dat velen rondom VeeKay met dezelfde strategische invalshoek de 85 ronden tellende wedstrijd in Long Beach aanvielen. Hierdoor bleek het vrijwel onmogelijk om directe concurrenten op de baan in te halen. Een klein akkefietje bij de eerste herstart bezorgde de Nederlandse coureur bovendien koude voeten. VeeKay was zeer strijdlustig bij het zwaaien van de groene vlag, waardoor hij het neuspuntje van zijn eenmalig paarsgekleurde bolide stuk reed op de achterkant van Helio Castroneves.

Voor VeeKay en ECR was de wedstrijd in Californië lange tijd rechttoe, rechtaan. De 21-jarige enkelvoudig IndyCar-racewinnaar leverde als vanouds een strakke race af, waarbij het incidentje met Castroneves de uitzondering was die een verder foutloze race bevestigde. Het listige baantje maakte het echter, zoals vermeld, haast onmogelijk om plaatsen goed te maken. Zodoende bivakkeerde VeeKay lange tijd rond de vijftiende plaats. De moeilijkheidsgraad om foutloos te rijden werd hoger gelegd toen klassementsleider Scott McLaughlin achterop de wagen van VeeKay klapte, toen de Nederlander bij de fontein pardoes moest remmen voor een gestrande Simon Pagenaud. Door de tik van McLaughlin reed VeeKay de laatste 25 raceronden met een kapotte diffuser rond.

Een late neutralisatie bracht enige reuring. Ed Carpenter Racing besloot VeeKay enkele ronden voor het einde binnen te roepen voor een ongeplande, derde pitstop. Hierdoor kwam de bestuurder van de #21 Alzamend Neuro Chevrolet weliswaar achteraan te liggen, zij het op nieuwe banden. Na de herstart kon VeeKay inhalen alsof het een lieve lust was. De Nederlander passeerde de ene na de andere tegenstander, omwille van het feit dat hij veel verser rubber had en zodoende een flink snelheidsverschil kon overleggen. Vanwege de sterk op elkaar lijkende strategieën bleek dit eerder in de wedstrijd haast onmogelijk.

Voor VeeKay eindigde de late inhaalrit op een dertiende plaats, slechts een tiental seconden achter winnaar Josef Newgarden. De ECR-coureur heeft met de score van zondag een puntentotaal van 67, waarmee hij zijn zevende positie in het tussenklassement verdedigt.

“Dit was een moeilijke race”, erkent VeeKay na afloop. “Het was zwaar, we hadden weinig pace en ik heb geprobeerd aan schadebeperking te doen. Qua resultaat is me dat aardig gelukt, aangezien we vorig jaar niet aan de finish kwamen in Long Beach, en dit jaar wel. Ik heb mijn zevende plaats in het tussenklassement behouden, dat stemt me positief. Tactisch zat het vandaag niet mee, we hadden nooit vrij baan na een pitstop. Gelukkig hebben we het probleem waardoor we in de eerste twee races zo radicaal brandstof moesten besparen, inmiddels wel opgelost.”

“Mijn voeten waren goed gekoeld”, blikt VeeKay met een knipoog terug naar het tikje op het achterwiel van Castroneves. “Volgens mij heb ik eigenhandig het koelingsprobleem van de hedendaagse IndyCars opgelost! Zonder gekheid: het was even schrikken, maar ik heb gelukkig geen hinder ondervonden van het kapotte neuspuntje. Tijdens de race heb ik mijn best gedaan om uit de problemen te blijven – op een gegeven moment stond er iemand achterstevoren bij de fontein, dat soort zaken wilde ik vermijden en dat is gelukt. We wisten van tevoren dat Long Beach een lastige race zou worden, dus het verzamelen van punten stond bovenaan de prioriteitenlijst.”

“Van een 100%-stratencircuit, Long Beach, gaan we naar een 100% road course, Barber. Daar hebben we kortgeleden nog getest, en vorig jaar werd ik daar zesde, na een inhaalrace. Barber ligt mij en het team van ECR goed. Ik kan niet wachten om naar Alabama te gaan, om daar te strijden voor de ereplaatsen”, besluit VeeKay strijdlustig.


Rinus VEEKAY PR / Ed Carpenter Racing

advertentie