Wim Kruyt stopt met werken en gaat vol energie groengas promoten

Nieuws

Zijn hele arbeidzame leven heeft Wim Kruyt (in juni wordt hij 61) in het gas gezeten. Omdat hij, zoals hij het zelf zegt ‘gelukkig nog net van vóór 1950 is’, kon hij vervroegd stoppen met werken. En dat heeft hij gedaan. Niet om vanuit zijn huis aan de Hillegommerdijk tussen de geraniums door naar de plezierbootjes te gaan zitten kijken. Daar is hij geen mens voor. Nee, Wim Kruyt blijft in het gas. Met nóg meer energie gaat hij zich nu wijden aan zijn grote passie: het promoten van rijden op groengas.

Wim Kruyt: ‘Aardgas is achterhaald, het duurzame groengas heeft de toekomst’ ZWAANSHOEK - Na 37 jaar weg bij een bedrijf dat compleet veranderde. Dat van een lokaal gasbedrijf met klanten slechts in de grootste dorpen uitgroeide tot een multinational. Wim Kruyt heeft het vanaf het begin en van zeer nabij meegemaakt en daarom was die ongelooflijk grote stap de rode draad in zijn afscheidsspeech gisteren in discotheek Challenge 2.0.

Eerst betrokken bij de bouw van aardgasontvangststations en menig feestje meegemaakt als ergens in het land wéér een dorp op het aardgasnet was aangesloten, kwam Kruyt in 1973 in dienst bij het toenmalig Gemeentelijk Gasbedrijf Haarlemmermeer. Een pionierstijd noemt hij het. “Ga maar na, kleinere dorpen als Abbenes, Zwaanshoek en Vijfhuizen hadden nog geen aardgas. Lang zat ik in diverse functies bij de storingsdienst en heb in de loop van de jaren zeventig dan ook van dichtbij in de polder de omschakeling van stadsgas naar aardgas meegemaakt.”

De eerste grote verandering vond eind jaren tachtig plaats toen het gasbedrijf werd verzelfstandigd en als NV Nutsbedrijf Haarlemmermeer (gas en kabel) door het leven ging met de gemeente als enige aandeelhouder. Het bleef er niet bij. De ontwikkelingen in energieland gingen door vertelt de Zwaanshoeker gedreven.

“Na lange discussies in de raad werd het nutsbedrijf dat veel geld waard geworden was, in 2000 verkocht aan WFG in Dortmund. Met dezelfde pennenstreek ging het kabelbedrijf naar Multikabel. Dat het energiebedrijf in buitenlandse handen was gekomen vonden veel mensen heel eng. Bang als ze waren dat we veel te afhankelijk zouden zijn. We waren de grip kwijt zo was het gevoel.” De grote verandering herinnert Kruyt zich als een complete cultuurschok.

“We waren in Nederland het eerste energiebedrijf dat in buitenlandse handen kwam en maakten plotsklaps deel uit van een multinational. We gingen Duits praten en maakten kennis met compleet andere denkwijzen en benaderingen. Ik vond het een absolute verrijking die nog werd verdiept toen niet lang erna WFG opging in gigant RWE.”

Toch was hiermee de kous nog niet af. RWE kocht het in Helmond gevestigde Obragas en er kwam een splitsing tussen de handelspoot (RWE Energy) en het netwerk (nu Endinet). En toen dat achter de rug was kocht RWE het energiebedrijf Essent. Al die grote veranderingen bezorgde Wim Kruyt als lid van de ondernemingsraad, handenvol werk. Het aantal uren vergaderen is enorm geweest. Noodzakelijk als ze waren om steeds weer de belangen van de werknemers te verdedigen.

De laatste vijf jaar heeft Kruyt invulling kunnen geven aan de in zijn ogen mooiste job. Die van senior manager Special Projects. Met in zijn portefeuille het op internationaal niveau uitdragen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf, veiligheid en gezondheid en beveiliging. “Een boeiende tijd. De vele internationale contacten waren geweldig. Ik heb er veel vrienden aan overgehouden”, kijkt Kruyt met veel voldoening terug.

Als gezegd gaat Wim Kruyt niet genoegzaam achterover leunen om terug te kijken op zijn prachtige carrière. Hij zou er ook geen tijd voor hebben. Het voorzitterschap van de Zwaanshoekse dorpsraad vraagt het nodige van hem en bovendien werd hij afgelopen januari directeur van het ondernemersplatform MeerBusiness regio Duin en Bollenstreek.

In die functie gaat hij duurzaam vervoer promoten: het rijden op groengas en stroom. Daarom ook is Wim, die zelf al tien jaar op aardgas rijdt, zo blij met het initiatief van afvalverwerkingsbedrijf De Meerlanden in Rijsenhout dat momenteel een grote installatie aan het bouwen is die het gft-afval omzet in gas. “Aardgas is achterhaald, groengas heeft de toekomst. Het is honderd procent CO2 neutraal. Duurzaam dus. Bovendien is het de helft goedkoper dan benzine en je hebt geen last meer van invloeden van buitenaf. Veel mensen hebben nog last van koud watervrees, maar dat is nergens voor nodig.”

“De overheid moet faciliteren en er eindelijk echt werk van maken. Onder andere door geen auto’s meer te kopen op benzine of diesel en door met garanties te komen over het belastingtarief voor het rijden op groengas”, draagt hij zijn boodschap uit. Dichterbij huis doet Kruyt een dringende oproep aan zijn eigen gemeente Haarlemmermeer. “Gebruik het gezonde verstand en ga rijden op groengas dat geproduceerd is van eigen afval. Mooier en beter kan het niet.”

advertentie
advertentie