Zorgen over A4 Zone West

Nieuws

De beslissing van de raadsmeerderheid was tegen de zin van wethouder Arthur van Dijk van Economische Zaken. Volgens hem is het integraal ontwikkelingsplan voor de A4 Zone West in grote lijnen in overeenstemming met wat de gemeenteraad eerder heeft afgesproken over het gebied. De wethouder was bang dat steeds maar weer nieuwe eisen van de politiek de ontwikkelingspartners zal afschrikken. “Je moet als gemeente wel geloofwaardig blijven.”

HOOFDDORP - Een meerderheid van de gemeenteraad maakt zich zorgen over de invulling van het innovatieve bedrijventerrein A4 Zone West, tussen de snelweg A4 en Schiphol. Daarom buigt zich de raad zich later nog eens over het programma van eisen voor het gebied, zo is vorige week besloten.

De wethouder wist uiteindelijk alleen zijn eigen VVD en coalitiepartner CDA over de streep te trekken. D66-raadslid Rob de Nooijer, die lang aarzelde, gaf tenslotte de doorslag. Hij steunde het standpunt van PvdA, HAP, GroenLinks en ChristenUnie-SGP dat de invulling van het gebied nog eens kritisch tegen het licht moet worden gehouden.

Volgens deze partijen is het jongste ontwikkelingsplan voor de A4 Zone West weinig concreet. “Het oorspronkelijke programma is veranderd”, zo vond PvdA-raadslid Anne de Rooij. “Er worden geen heldere keuzes gemaakt.” De critici van de plannen zijn ook nog steeds bang dat de historische Geniedijk zal worden doorsneden om een zogeheten ongestoord logistieke verbinding voor vrachtverkeer mogelijk te maken.

Die verbinding is onderdeel van het logistieke gebied Amsterdam Connecting Trade (ACT), een internationaal paradepaardje van de A4 Zone West. Wethouder Van Dijk herhaalde dat het standpunt van de raad dat de Geniedijk niet mag worden doorsneden inmiddels genoegzaam bekend is en zal worden gerespecteerd.

Inspreker Co Wies van de werkgroep Geniedijk Oost pleitte er om dezelfde reden voor om te stoppen met de aanleg van een fietsbrug over de A4. Volgens hem is die verbinding overbodig.

advertentie