Deze week aan het woord: Luis

Nieuws
Kabels Ik weet niet of het u opgevallen is, maar de luizedochters in ieder geval. Sinds een aantal weken circuleert er een zogeheten Voorontwerp Deelstructuurvisie Hoofddorp 2030. Een hele mond vol en ook nog eens een beetje ingewikkelde term. En zoals het echte slimme dochters betaamt, werd vader Luis meteen op de taalkundige pijnbank gelegd met de vraag wat dat nu eigenlijk inhoudt zo’n voorontwerp, in een visie en dan ook nog eens voor 2030. “Dat is toch heel ver weg? En het is ook nog eens een plan. Moet je je daar nu druk om maken?” Oeps dacht vader Luis, pas op je tellen. Want als je zegt dat ‘het maar een voorontwerp is en dat er dus nog nauwelijks iets vast staat’ dan is de kans groot dat luizedochters hun schouders ophalen met zo’n houding van ‘o, dan hoeven we er dus ook niet op te letten”. En met hen vele anderen, want voorontwerp, visie, 2030 - het lijkt inderdaad op een ver van mijn bed show. Toch is het dat niet, weet Luis uit ervaring. Plannen, ook al zijn ze nog zo visionair, zijn plannen van mensen die daar een bedoeling mee hebben en zodra zij dat in hun hoofd hebben, hebben ze het niet anders. Met andere woorden: als er staat dat er een plan is voor het doortrekken van een weg over een oude spoorlijn in Hoofddorp, dan moet je er rekening mee houden dat dat ooit gaat gebeuren. Of je moet bijtijds bezwaar maken. Die doorgetrokken weg is overigens, volgens de plannenmakers, nodig om het verkeer - en dan vooral het autoverkeer - beter te laten doorstromen. Hoofddorp heeft namelijk een groot winkelhart met bijzondere uitstraling en dat moet je goed laten doorbloeden door heel veel doorstromend autoverkeer. Een weg over een groene dijk, een prachtig hondenuitlaatgebied, mag daarvoor blijkbaar geasfalteerd worden. Hé, dacht Luis, doorstromend autoverkeer, bereikbaarheid en uitstraling, dat heeft hij toch al eens eerder gehoord. Onder andere bij het (laten) bouwen van bijzondere bruggen aan de hand van wat schetsen van een bijzondere architect. Een soort visionair. Die bruggen liggen er nu al weer een aantal jaren, na heel wat politieke heisa. Er was zelfs een krappe meerderheid in de raad voor nodig om de miljoenenorder te kunnen plaatsen. En die kritiek is eigenlijk nooit verstomd. Terecht, zegt Luis, want ze blijven handen vol geld kosten en wie dichtbij kijkt ziet hoe smerig ze zijn en op sommige plekken blijven roesten. Maar om bij twee van de bruggen nu de kabels door te knippen, dat gaat zelfs Luis te ver. Luis
advertentie
advertentie