‘Voor korte ritjes kunnen we onze auto’s beter laten staan’

22 oktober 2009 om 00:00 Nieuws

Autogebruik en parkeerbeleid zijn al geruime tijd gevoelige onderwerpen in de Haarlemmermeerse politiek. Een plan van het college begin vorig jaar om de parkeergelegenheid in nieuwbouwwijken terug te dringen, leidde tot ongekend felle discussies. Wethouder Tuning nam het voorstel onder druk van een raadsmeerderheid terug met de toezegging dat hij erop zou terugkomen in een nota Mobiliteit.

Wethouder: proeven met gratis openbaar vervoer voor specifieke groepen HOOFDDORP - Inwoners van Haarlemmermeer zouden voor ritjes tot 7,5 kilometer niet de auto maar de fiets of bus moeten pakken. Dat zei wethouder Herman Tuning van Verkeer en Vervoer vorige week bij de presentatie van de nota Mobiliteit. Om de gemeente ook in de toekomst bereikbaar te houden moet het gebruik van de auto verminderen, zo staat in de lijvige nota.

Bijna twee jaar later heeft het college van burgemeester en wethouders die nota vastgesteld. Er staan geen concrete plannen meer in om het parkeerbeleid in de gemeente aan te passen. Volgens wethouder Tuning is het van belang dat de gemeenteraad het eerst eens wordt over een visie op mobiliteit. Pas daarna kunnen er concrete stappen worden gezet. Dat gebeurt echter niet meer voor de raadsverkiezingen van maart.

Tuning zei dat Haarlemmermeer een lastige gemeente is wat verkeer en vervoer betreft. De afstanden zijn groot en daarom is het autobezit gemiddeld hoog. Bovendien werken er in Haarlemmermeer meer mensen dan er wonen, aldus de wethouder. Daarom is en blijft de auto een erg belangrijk vervoersmiddel in de polder, zo benadrukte hij. “We willen helemaal geen autootje pesten.”

Omwille van het klimaatbeleid én de bereikbaarheid van de polder in de toekomst is het wél van belang dat de auto minder wordt gebruikt ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets. Het college wil een aantal wapens inzetten om dat doel te bereiken. “De auto moet niet weg, maar we willen wel het gebruik terugdringen.”

Het college zet allereerst in op meer en beter openbaar vervoer. Het aantal reizigers is al met 7,5 procent gestegen, maar volgens wethouder Tuning moet dat percentage nog omhoog. Wat hem betreft moet de Zuidtangent op korte termijn ook naar het centrum van Hoofddorp rijden. “Daar kan volgend jaar al een besluit over worden genomen.”

Het college wil verder dat er proeven komen met gratis openbaar vervoer voor specifieke doelgroepen. Herman Tuning denkt daarbij aan het woon-werkverkeer, winkelend publiek en scholieren. “Je kunt ook een buslijn gratis maken, maar dat werkt niet. Het gaat erom dat je mensen uit de auto wilt krijgen. Dat kan alleen met doelgerichte acties.”

In de nota staat verder dat parkeren in nieuwbouwwijken zoveel mogelijk op eigen terrein of op centrale parkeerplaatsen moet gebeuren, waarvoor misschien ook moet worden betaald. “We willen af van blik in de straat”, zegt de wethouder. De centrale parkeerplaatsen zouden moeten aansluiten op het openbaar vervoer en fietsroutes, zodat het aantrekkelijk wordt om je auto te laten staan.

Om de inwoners meer op de fiets te krijgen wil het college dat er zogeheten topfietsroutes komen. Tuning: “Zeg maar fietssnelwegen waar je comfortabel zonder verkeerslichten en andere obstakels van de ene plaats naar de andere kunt komen.” Samen met de Stadsregio Amsterdam en Aalsmeer wordt op dit moment al gestudeerd op een topfietsroute tussen Hoofddorp en Aalsmeer. De wethouder denkt ook aan een topfietsroute naar Schiphol.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie