‘Wel geluidsoverlast Rijsenhout’

22 september 2011 om 00:00 Nieuws

Vraag aan een buitenstaander ‘de Kaagbaan is dicht - zal het dan stiller worden in Rijsenhout?’ en menigeen zal de vraag met ja beantwoorden. Net zoals de redactie van de Hoofddorpse Courant. Een bezoek aan het dorp aan de oever van de Westeinderplassen, op uitnodiging van de voorzitter en de secretaris van de dorpsraad, respectievelijk Co van der Laarse en Henk Arendse, levert echter binnen enkele minuten een heel andere reactie op. Beiden wisten niet hoe snel zij de redactie moesten benaderen na het lezen van het artikel op pagina 9 ‘Stiller boven Rijsenhout’. Zij waren overigens niet de enigen die reageerden. De redactie kreeg diverse reacties, maar allemaal met dezelfde intentie: de conclusie in de HC van 15 september ‘Kaagbaan dicht - stilte boven Rijsenhout’ klopt niet. Ook het ‘Bewoners Aanspreekpunt Schiphol’ werd veelvuldig gebeld, laat Ruud Wever weten.

Conclusie over sluiting Kaagbaan te snel getrokken RIJSENHOUT - Een telefoontje van de secretaris van de Dorpsraad. Meerdere reacties via de mail. Inwoners van Rijsenhout hebben duidelijk laten weten dat de conclusie ‘Kaagbaan dicht - stil boven Rijsenhout’ niet correct was. Een bezoek aan Rijsenhout zelf bevestigt dit.

“Echt, ik wist niet wat ik zag’’, geeft Henk Arendse aan verwijzend naar het bewuste krantenartikel. “Want de sluiting van de Kaagbaan betekent juist meer vliegtuigen óver het dorp in plaats van er langs.’’ Ter bevestiging laat hij twee uitdraaien zien van vliegtuigbewegingen op 4 en 18 september. De eerste laat in blauwe lijnen (elk vliegtuig één lijn) zien hoe ‘goed’ het gebruik van de Kaagbaan uitwerkt voor het dorp. Alle lijnen gaan netjes langs Rijsenhout. Maar dan die van 18 september. Er gaan nog steeds heel veel blauwe lijnen vanuit de Zwanenburgbaan over de plassen, maar een groot aantal gaat over de Aalsmeerderweg en het centrum. Vanaf de 18C-36C waaiert een nog kleiner aantal over het gebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Voor de twee dorpsraadleden hét bewijs dat het ‘dus’ wel kan: uitvliegen naast Rijsenhout.

“Natuurlijk - het is maar een tijdelijke situatie. Maar zodra er ook maar een beetje sprake is van westenwind, dan vliegen ze recht over Rijsenhout. Het is dan ook te hopen dat zaterdag (feestdag wegens 40 jaar dorpshuis, red.) de wind uit een andere hoek waait. Dat kan het verschil maken tussen een feest met veel of een feest met weinig vliegverkeer over Rijsenhout.’’

Want dát er vliegverkeer is, dat weten de bestuurders. Net zoals de inwoners van Rijsenhout dat weten. “Je bent nu eenmaal buren van elkaar en dan weet je dat je te maken krijgt met vliegtuigen die starten en landen. Maar dankzij overleg met Schiphol is er een situatie ontstaan waar we goed mee kunnen leven. Wat ons betreft durven we te zeggen: Schiphol is een goede buur en het overleg is constructief.’’ Dat willen de secretaris en voorzitter graag zo houden. Je weet immers maar nooit waar dat in de toekomst toe kan leiden, bijvoorbeeld in een discussie over een Tweede Kaagbaan (en gelijktijdige sluiting van Aalsmeerbaan).

Tot slot volgt er een uitnodigend gebaar naar buiten. Binnen enkele minuten is duidelijk dat beiden niets te veel hebben gezegd. Het ene na het andere vliegtuig vertrekt vanaf de Zwanenburgbaan richting het zuiden. Het geluid is nog dragelijk, totdat er een ‘hele grote jongen’ over gaat. Het geluid ‘trilt’ door je heen.

Het is duidelijk: het is er absoluut niet stiller op geworden in Rijsenhout nu de Kaagbaan dicht is voor onderhoud.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie