Van Ojik optimistisch over definitief akkoord aan Alderstafel

29 oktober 2012 om 00:00 Nieuws

ZWANENBURG - Oud-huisarts Kees van Ojik uit Zwanenburg, die namens bewonersgroepen aan de zogeheten Alderstafel meepraat over de toekomst van Schiphol, verwacht dat luchtvaartsector, overheden en bewoners eind dit jaar een alomvattend akkoord kunnen sluiten. "Een paar maanden geleden lagen de partijen nog ver uit elkaar, maar we zijn elkaar genaderd," zo zegt hij.

Luchtvaartsector, overheden en bewonersgroepen sloten in 2008 onder leiding van oud-minister Hans Alders een voorlopig akkoord over de toekomst van Schiphol. De luchthaven zou tot 2020 mogen groeien tot maximaal 510.000 vluchten per jaar op voorwaarde dat er een ingrijpend pakket maatregelen zou worden uitgevoerd om de hinder voor de regio te beperken. Bovendien zou er worden gewerkt aan een nieuw normen- en handhavingsstelsel voor vlieggeluid.

Kees van Ojik kan zich niet voorstellen dat nu het 'Uur U' nadert de deelnemende partijen aan de Alderstafel het uiteindelijk niet eens zullen worden. "Iedereen is ervan doordrongen dat een akkoord de beste optie is. Ons overleg is een voorbeeld voor vele andere landen. Het is uniek in de wereld. Ik kan me daarom niet voorstellen dat het nog misloopt. De politiek zal dat ook niet graag willen, want dan moeten ze het zelf allemaal regelen. Dan ben je weer jaren verder."

Eén van de onderdelen uit het voorlopig akkoord was het proefdraaien met geluidsarme glijvluchten, in het Engels Continuous Descent Approach (CDA) geheten. Dat blijkt in de praktijk minder simpel in te voeren te zijn dan gedacht. Aan de Alderstafel is daarom afgelopen tijd een alternatief pakket besproken om de hinder te verminderen.

Eén van de maatregelen is het aantal nachtvluchten met 3.000 te verminderen. Nu is dat aantal nog bepaald op 32.000. Volgens Kees van Ojik lag dit voorstel moeilijk bij meerdere luchtvaartmaatschappijen, maar lijkt er nu toch een meerderheid voor te zijn. Overigens worden de glijvluchten niet helemaal overboord gegooid. Zodra het in de vliegschema past, zetten piloten die op Schiphol landen hun motoren laag of helemaal uit. Uiteindelijk moeten deze maatregelen 5500 minder slaapgestoorden opleveren, precies evenveel als in de oorspronkelijke plannen.

Verder hebben de partijen afgesproken dat er eerder chartervluchten worden verplaatst naar de regionale luchthavens in Lelystad en Eindhoven. Ook wordt er proefgedraaid met het hoger aanvliegen van vliegtuigen die hun landing inzetten. Tot slot hebben Schiphol en de overheden opnieuw 30 miljoen euro toegezegd om de leefbaarheid in de regio te verbeteren.

Kees van Ojik geeft toe dat hij optimisch is dat partijen een overeenkomst zullen sluiten. "We lijken inderdaad de eindstreep te halen. Dat zou een buitengewoon goed resultaat zijn."

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie