Wethouder Bezuijen: Badhoevedorp gaat ingrijpend op de schop

27 februari 2013 om 00:00 Nieuws

HOOFDDORP - Badhoevedorp staat de komende jaren een ware metamorfose te wachten. Dat heeft wethouder Michel Bezuijen van Ruimtelijke Ontwikkeling woensdag aangekondigd tijdens een persbijeenkomst. Het dorp gaat ingrijpend op de schop.

Aanleiding voor de ontwikkelingen in Badhoevedorp is de omlegging van de rijksweg A9. Die enorme operatie gaat naar verwachting eind dit jaar van start en is vermoedelijk eind 2017 klaar. Dan kan pas ook de sloop van het huidige tracé van de A9 beginnen. Dat karwei is volgens planning eind 2018 afgerond.

De gemeente draagt zelf 108 miljoen euro bij aan de omlegging van de A9. Van dat bedrag is 16 miljoen al in 2005 gereserveerd en de rest moet komen uit de herontwikkeling van het gebied dat vrijkomt als de A9 is verplaatst. De omlegging gaat in totaal ruim 300 miljoen euro kosten. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is de eerstverantwoordelijke voor het project.

De verplaatsing van de A9 is een goede gelegenheid om Badhoevedorp 'opnieuw op de kaart te zetten'. Het college van B en W heeft vorige week ingestemd met 6 plannen om een en ander te realiseren, zo maakte wethouder Bezuijen bekend. Die plannen gaan nu de inspraak in.

De plannen voorzien onder meer in de bouw van 1500 nieuwe woningen en de ontwikkeling van bedrijventerrein Lijndenhof aan de rand van het dorp. Ook zijn er uitvoerige plannen voor de wijken Quetrebas en Schuilhoeve en moet er aan de andere kant van de Schipholweg ruimte komen voor sportcomplexen. Daarnaast zijn er nieuwe winkels gepland.

Volgens Michel Bezuijen is een plan voor een nieuw winkelcentrum nog geen onderdeel van de nu gepresenteerde ontwerpen, omdat dit deel pas na 2018 kan worden uitgevoerd. De wethouder zei verder dat er op initiatief van inwoners van Badhoevedorp een groenstructuurplan is gemaakt. Daarin staat dat Badhoevedorp het meeste groen krijgt van alle dorpen in Haarlemmermeer: bijna 40 vierkante meter per inwoner. Dat is ongeveer net zoveel als nu.

Belangrijk onderdeel van dat groenplan is een groen lint, dat diverse delen van het dorp moet verbinden. "De wijkparken moeten ook nadrukkelijker bij het dorp worden betrokken", aldus Bezuijen. Verder zijn er plannen voor nieuwe watergangen. Volgens wethouder Bezuijen pleiten sommige Badhoevedorpers ervoor om de historische Oude Krocht, die ooit door Badhoevedorp liep, in ere te herstellen. "de vraag is of dat wel haalbaar is." Het waterplan én het groenplan vereisen overigens wel een extra investering van respectievelijk 10 en 2.5 miljoen euro. De gemeenteraad heeft al eerder geld beschikbaar gesteld voor de herontwikkeling van Badhoevedorp na de omlegging van de A9.

B en W blijven zich verder inzetten om van de provinciale Schipholweg waar maximaal 80 km per uur mag worden gereden een lokale ontsluitingsweg te maken waar maximaal 50 mag worden gereden. De gemeente is daarover nog steeds in discussie met de provincie Noord-Holland. Michel Bezuijen zei woensdag dat die onderhandelingen nog niets hebben opgeleverd. Het college wil de 'afgewaardeerde' Schipholweg graag als nieuwe entree van het nieuwe Badhoevedorp zien.

De gemeente gaat de plannen aan de inwoners van Badhoevedorp uitleggen tijdens inloopbijeenkomsten. Bovendien gaan wethouder Bezuijen en zijn collega's op voor een 'College Tour' in het dorp. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad de plannen juli dit jaar bespreekt en goedkeurt.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie