Afbeelding
Pr

Slimme auto remt zélf voor rood

20 oktober 2021 om 10:22 Overig

Automatisering op de weg is een stapje verder

HAARLEMMERMEER Afgelopen zomer heeft op de provinciale wegen rondom Schiphol een unieke proef plaatsgevonden. Voor het eerst gebruikte een treintje auto’s informatie uit slimme verkeerslichten om zélf hun snelheid aan te passen. De provincie Noord-Holland onderzoekt de effecten van technologische ontwikkelingen op haar wegen om ook in de toekomst te kunnen zorgen voor slim, schoon en veilig reizen.

Achterliggende gedachte is dat het straks weer drukker op de Noord-Hollandse (vaar)wegen wordt, en de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Vervoersmiddelen zoals auto’s en schepen worden steeds slimmer en nemen bestuurders taken uit handen. Verkeerslichten worden intelligenter en kunnen communiceren met het verkeer. Mobiliteitsapps bieden meer en meer up-to-date reisinformatie en maken het mogelijk vervoersmiddelen te lenen of delen. Dit soort vernieuwingen voor zowel auto als voor fiets, vrachtauto, bus en schip heten Smart Mobility. Daar werkt de provincie aan om slim, schoon en veilig te kunnen reizen in Noord-Holland, zoals met slimme verkeerslichten.  

TIJD NODIG “Uniek aan deze proef is dat niet de bestuurder van de voorste auto reageert op het verkeerslicht, maar dat de auto’s zélf automatisch hun snelheid aanpassen”, aldus gedeputeerde mobiliteit en bereikbaarheid Jeroen Olthof. Dit doen ze met informatie uit het slimme verkeerslicht. Auto’s worden steeds slimmer en kunnen bestuurders steeds meer taken uit handen nemen. Olthof: “Deze test bewijst dat de automatisering van auto’s weer een stapje verder is, maar het duurt nog wel even voor alle verkeerslichten slim zijn en deze rijhulpsystemen in gewone auto’s komen.”

Het treintje auto’s staat draadloos met elkaar in verbinding en communiceert niet alleen met elkaar, maar ook met de verkeerslichten. Elke auto in het treintje weet wanneer de auto’s ervoor afremmen of gas geven. Met een speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan mensen zelf kunnen. Dat systeem heet coöperatieve adaptieve cruise control, CACC. Benieuwd hoe het werkt, bekijk dan deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=zcHvJgeMiwM.

VERVOLG In 2018 en 2019 onderzocht de provincie al eerder de effecten van CACC op de provinciale wegen. Hieruit bleek dat auto’s die met elkaar én met de verkeerslichten communiceren, sneller over kruispunten reden dan andere auto’s. De proef van deze zomer laat zien dat de techniek zich razendsnel ontwikkelt en auto’s nu zónder menselijke inmenging hun snelheid kunnen aanpassen en afremmen voor rood licht. Dit was in 2018 nog niet mogelijk.

De provincie investeert volop in Smart Mobility maatregelen om slim, schoon en veilig reizen mogelijk te maken, voor nu en in de toekomst. Deze proef is uitgevoerd met TNO en is onderdeel van het project TKI NL Smart Mobility. Dit is een landelijk samenwerkingsproject van overheden, marktpartijen en kennisinstituut TNO. De eerste proef heeft plaatsgevonden in Noord-Holland, de volgende vindt plaats in Noord-Brabant.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie