Deze week aan het woord: Hommel

Nieuws
Blowboat In het begin waren het pagina’s waar ik snel doorheen was. Zo zat ik op pagina 18 en twee seconden later op pagina 26 of zo. De gemeentelijke sectie in deze krant, die de naam InforMeer draagt, konden in de beginperiode mijn aandacht niet trekken. Nadat ik successievelijk steeds vaker een artikel uit dit deel ging lezen, bleek het uiteindelijk een zeer interessante bron van informatie te zijn. Vandaag de dag is het een vast onderdeel geworden, tot aan de kapvergunningen aan toe. Zo stond er onlangs een artikel in over de geplande coffeeshop in Nieuw-Vennep. Eigenlijk is het woord ‘gepland’ niet juist, want in het artikel staat het duidelijk: Dát er een coffeeshop komt in Nieuw-Vennep, heeft de gemeenteraad al in 2007 besloten. Maar wáár, was(!) nog niet bekend. We leven nu bijna in 2010 en er is schijnbaar geen schreeuwende behoefte aan een coffeeshop, althans, Hommel merkt er niets van. Geen berichten over straatverkoop, geen berichten over dealers bij scholen en geen berichten over hangplekken waar blowende jeugd de omgeving van een wietaroma voorziet. Zo die er wel zijn, dan raad ik de gemeente aan dit duidelijk te maken om zodoende draagvlak te creëren voor de coffeeshop. Momenteel lijkt het enige argument voor de coffeeshop het simpele feit dat er is bepaald dat er in totaal drie moeten komen in Haarlemmermeer. Nieuw-Vennep is dan al snel de volgende in lijn. Hommel heeft een aantal notoire blowers gesproken en die vinden de locatie totaal geen punt van discussie. ‘Al zit het ergens tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep in een oude boerderij’, zij er een. ‘Heeft er echt niemand last van ons’, voegde hij daar nog aan toe. Maar hoeveel last veroorzaakt een coffeeshop dan wel? De praktijk heeft bewezen dat een coffeeshop niet of nauwelijks overlast geeft. Geen schreeuwende en vernielende klanten. Ze komen stil en gaan stil. Nou ja, stil, hetgeen ze naar de shop brengt, de auto of scooter, dat is feitelijk de grootste reden voor klachten. En ze komen dagelijks héél veel op auto’s en scooters. Alleen daarom al wil je ze niet als buurman hebben. Een locatie buiten het dorp lijkt dan ook voor de hand te liggen. Maar nee hoor, het moet en zal ergens in of nabij het centrum gaan gebeuren, zodat de burgers als controlevehikel kunnen fungeren. Den Haag en Almere hebben al ervaring met een coffeeshopboot. Misschien dan toch maar een boot in de Hoofdvaart ergens halverwege Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Kan je nog eens ergens anders aanleggen ook. Hommel
advertentie