‘Schiphol moet zonder ganzen’

9 september 2010 om 00:00 Nieuws

Daarvoor uitgenodigd waren vertegenwoordigers van de lokale, regionale en landelijke pers die vervolgens in een media-offensief via een persconferentie informatie kregen voorgeschoteld en met de bus over het terrein werden gereden tot aan de kop van de Aalsmeerbaan. Daar kregen ze demonstraties te zien en te horen van technische ‘verjaag’-middelen (zoals het gaskanon en een seinpistool) en van levende vogelverjagers waaronder de keizerarend. Deze roofvogel moet de grootste plaag voor Schiphol als vliegveld verjagen: de gans.

Dagelijks worden technische en natuurlijke middelen ingezet om vogels te weren SCHIPHOL - De provincie Noord-Holland (mede namens Utrecht), Natuurmonumenten, LTO-Nederland, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Ministerie van Defensie en Schiphol zelf hebben elkaar gevonden in de strijd tegen vogels op en rond het terrein van Schiphol. Dat is bekend gemaakt tijdens een speciale persconferentie op de luchthaven zelf.

Dat deze graseter een regelrechte bedreiging voor de vliegveiligheid kan zijn, werd duidelijk uit twee voorbeelden van vogelaanvaringen (de noodlanding op de Hudsonbaai en de noodlanding in juni van een toestel van Royal Air Maroc op Schiphol) en allerlei aanvullende cijfers tijdens de persconferentie. Daaruit bleek onder andere dat de ongeveer duizend hectare groen (tegen 600 hectare asfalt) ondanks het vele geluid en de stank van kerosine toch nog (te) veel vogels aantrekt. Daaronder watervogels, weidevogels en roofvogels.

Dat deze vogels hier hun voedsel vinden en er nestelen, dat is niet te voorkomen, maakte Schipholdirecteur Ad Rutten duidelijk. “Maar daardoor vormen ze wel een risico voor de vliegtuigen. Vandaar dat we er als Schiphol alles aan doen om de populaties zo klein mogelijk te houden. Geen fraai gemaaid gazongras, maar wel gaskanonnen die regelmatig knallen, seinpistolen waarmee lichtkogels worden afgevuurd, bird controlers die met speciaal getrainde roofvogels de andere vogels verjagen, een apparaat dat groen laserlicht verspreidt - we zetten alle mogelijke middelen in om te voorkomen dat zich grote groepen vogels hier vestigen.”

Daarnaast wordt er, zo maakte hij vervolgens duidelijk, overleg gevoerd met diverse instanties over het beheer van de flora en fauna net buiten het terrein van Schiphol. Want het gaat niet alleen om vogels op het terrein zelf die de vliegveiligheid (ernstig) in gevaar kunnen brengen, het gaat ook om vogels aan de andere kant van het hek. “We moeten voorkomen dat ook net buiten Schiphol het terrein zo ingericht wordt dat vogels zich daar graag vestigen. Wat ons betreft is het dan ook afgelopen met het nog meer ontwikkelen van natuurgebieden.” In dat kader voert Schiphol gesprekken met agrariërs in de directe omgeving van de luchthaven over andere teeltwijzen. “Bloembollen schijnen niet bijzonder geliefd te zijn bij vogels en dan met name bij ganzen. Gelijktijdig lopen nu op sommige percelen experimenten met het meteen omploegen van de graanstoppels die na de oogst blijven staan.”

Waar Schiphol ook nog aan denkt is het inzetten van een vogeldetectieradar. Defensie heeft hier al goede ervaringen mee, Schiphol wil daar graag gebruik van maken.

De voorzitter van de Nederlandse Regiegroep Vogelaanvaringen, de heer Strietman, maakte daarna duidelijk dat het probleem ‘Schipholoverstijgend’ is. Daarom is het goed dat er op hoog ambtelijk niveau samengewerkt wordt om het probleem van de vogels gezamenlijk aan te pakken. Met name het probleem van de ganzen die door hun grootte het meeste gevaar opleveren. “Veiligheid is primair. Dus elke gans moet geweerd.”

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie