De Sloterweg al kaarsrecht lint door het dorp, maar niet geschikt voor zwaar vrachtverkeer.
De Sloterweg al kaarsrecht lint door het dorp, maar niet geschikt voor zwaar vrachtverkeer. Bart Baltus

Polderlint Sloterweg als erfgoed naast nieuw centrum Badhoevedorp (deel 2)

27 september 2023 om 15:20 Achtergrond Polderlint Sloterweg

BADHOEVEDORP Langs de Sloterweg in Badhoevedorp zijn diverse kansen en knelpunten zichtbaar. De vernieuwing en verdichting van het centrum, mobiliteit, gebrek aan sociale verbinding en de potentiële kracht van het kwetsbare erfgoed komen hier samen. In vijf afleveringen komt het bijzondere karakter en de actualiteit van dit polderlint aan bod. Vandaag deel 2 met: ‘De Sloterweg als noord-zuidlaan, een verkeersader die het dorp kaarsrecht in tweeën snijdt’

De Sloterweg als noord-zuidlaan, een verkeersader die het dorp kaarsrecht in tweeën snijdt (deel 2)

Met de omlegging van de A9 heeft Badhoevedorp er veel nieuwbouw bij gekregen en staan er nog meer nieuwbouwprojecten gepland. Meer woningen betekent meer verkeersbewegingen. De gemeente Haarlemmermeer heeft met een Verkeersstructuurplan (VSP) voor een goede gebiedsontsluiting en circulatie door het dorp getracht te komen. De praktijk laat echter een ander beeld zien.

Een eerste versie van het VSP werd al in 2008 getekend. Dat plan was simpel. De Schipholweg wordt de dragende ontsluitingsweg voor het dorp, met aan de oost- en westkant een aansluiting met de vernieuwde A9. Het idee was om via vijf noord-zuidlanen, het autoverkeer gelijkmatig het dorp te laten in- en uitrijden. De Sloterweg is één van die vijf ‘ lanen’  in het nieuwe model, lijkend op een kam.

Met de opening in 2017 van de nieuwe A9 was het verdwijnen van de snelweg in het dorp een feit. In 2020 werd het VSP plan echter vrij plotseling aangepast. De wijziging met een ‘linksaffer’ vanaf de Schipholweg naar de Sloterweg ging ineens niet door, net als een paar andere plannen in het dorp.

Vanwege de aanstaande knip in de Zeemanlaan reden er sinds december 2022 plotsklaps bussen over de Sloterweg. Bewoners aan de Sloterweg klaagden sindsdien over trillingen, scheuren in woningen en slaapproblemen. Zij werden niet betrokken bij deze beslissing en ook de communicatie liet te wensen over. Van inspraak was geen sprake.

Een achterliggende oorzaak van de klachten is dat de Sloterweg nooit geschikt is gemaakt voor zwaar verkeer. Het is een zeer oude weg en er staan woningen die niet onderheid zijn. De weg heeft simpelweg een te zachte ondergrond voor zwaar verkeer. Vrachtwagens werden voorheen door een te laag viaduct onder de A9 subtiel gedwongen om een andere route te rijden door het dorp. Dat lage viaduct is met de sloop van de oude A9 verdwenen.

In de afgelopen maanden is er door raadsleden en bewoners veel gelobbyd om buslijn 195 ‘weer terug’ over de Pa Verkuijllaan te laten rijden. En met succes, want de gemeente heeft besloten dat vanaf vrijdag 15 september ‘de 195’ niet meer over de Sloterweg rijdt, maar over de Pa Verkuijllaan. Ook komt er een verbod voor vrachtverkeer op de Sloterweg. 

Een kanttekening bij dit besluit is dat buslijn 195 niet geheel de ‘oude’ route rijdt, want die ging langs de Meerwende en over de oude Robert Kochstraat. Dat er daardoor weer bushaltes zijn verdwenen, is men abusievelijk vergeten te melden.

“Ik rijd graag auto”, vertelt Bob Erb. “Ik vind autorijden heerlijk, maar ik besef ook dat we te veel auto’s hebben. Is de regering al niet bezig om ons uit de auto te krijgen? Dan moeten ze overigens wel wat verzinnen om het openbaar vervoer beter en goedkoper te maken.” 

Ook over de invulling van de Sloterweg is de geboren en getogen Badhoevedorper duidelijk. “Dat kan beter 30 kilometer per uur worden, want het is nu een racebaan. Wat mij betreft wordt het hele dorp 30 kilometer per uur en dan een maand lang streng handhaven. Dan jaag je het sluipverkeer weg. Als Amsterdam dat kan, dan kunnen wij dat ook.”

Met deze beslissingen lijkt er op korte termijn duidelijkheid voor de bewoners aan de Sloterweg. Hoe de toekomstige situatie daadwerkelijk gaat worden, is met alle mogelijke opties in het dorp nog onduidelijk. Wat er ook gebeurd, de Sloterweg blijft in ieder geval als verbindingsader één van de noord-zuidlanen, eentje die het dorp kaarsrecht in tweeën snijdt.

Lees hier deel 1: ‘Ingekorte Sloterweg tussen centrum en oude Badhoevedorp’ 

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie