Afbeelding
Eigen foto
Milan & Rutger

Tunnelvisie op Schiphol

10 april 2024 om 16:00 Column

In de editie van HCnieuws van vorige week stond een oproep in de InforMeer. Er is een oplossing nodig. Een oplossing voor een probleem waar wij al tijden last van hebben. En met ons heel veel meer reizigers. De Schipholtunnel heeft bijna zijn limiet bereikt. Dat kunnen wij bevestigen. Niet dat wij weten hoeveel treinen er nou precies per tijdseenheid doorheen kunnen, maar we weten wel dat het de afgelopen maanden bal geweest is op station Schiphol. 

We zijn verschillende keren te laat gekomen voor onze colleges en zelfs tentamens. Dat had alles te maken met de geweldige werkzaamheden die het een beter station moeten maken. Daardoor waren af en toe een paar sporen dicht. En ja, dat is vragen om problemen. Als je in de spits moest reizen wist je dat je heel veel geluk nodig had om op tijd aan te komen op je bestemming. 

Na een tijdje hadden we dit natuurlijk wel door, maar om een bus van 7.30 uur te pakken om op 9.00 uur op school te zijn vonden wij wel een beetje teveel van het goede. Nou goed, soms heb je die pech en het is hopen dat het voor een betere toekomst is geweest. Terug naar de oplossing. 

Er zijn vijf haalbare opties waar uit gekozen kan worden. We hebben nog een maand de tijd om erover na te denken. Die tijd is hard nodig. Je denkt het is even simpel kijken naar een paar opties en de beste kiezen. Nee, dan hebben we slecht nieuws. Er wordt gevraagd om naar een site te gaan waar het pdf bestand te vinden is waarin staat wat precies de bedoeling is. We openden het pdf en schrokken ons kapot. Boem, 42 pagina’s. We zijn momenteel beide bezig om onze opleiding af te ronden met een scriptie. We kunnen geen artikelen meer zien zoals u kunt begrijpen. Toch is de moeite genomen om die 42 pagina’s even door te spitten. 

"Een probleem waar wij ook schuldig aan zijn"

Daarin is in ieder geval te vinden hoeveel treinen per uur door de tunnels kunnen, 26. Wij weten vrij zeker dat van die 26 treinen per uur er 3 per uur zich verstoppen in de tunnel. Die vallen altijd vlak voordat wij naar Amsterdam moeten uit. Die nemen een afslag naar een mooie rustplek en denken Rutger en Milan, jullie zoeken het maar lekker uit! 

Niet fijn, maar 26 treinen per uur is een van de drukste trajecten van Nederland, je kan het die treintjes dan natuurlijk ook niet kwalijk nemen. Een van de problemen die staat beschreven is dat er weinig mogelijkheden zijn om korte afstandsvluchten te substitueren. Een probleem waar wij ook schuldig aan zijn, of toch niet? De ene zit tijdens het schrijven in Engeland, de ander gaat over twee weken. We gaan beiden met het vliegtuig. Waarom? Is toch makkelijk, succes met dit probleem oplossen. Heel veel mensen denken: “Vliegtuig, lekker makkelijk en snel.” 

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie