Oprit toekomstige A9 bij Stadshart.
Oprit toekomstige A9 bij Stadshart. Rijkswaterstaat

Verbindingsweg Badhoevedorp - Holendrecht bestaat in 2021 al 85 jaar

Historie

BADHOEVEDORP Over een paar jaar heeft de snelweg A9 over de 11,4 kilometer tussen Badhoevedorp en Holendrecht vier rijstroken per rijrichting en ligt de snelweg ter hoogte van Amstelveen verdiept. Terugkijkend op de geschiedenis van de weg blijkt dat de eerste delen ervan dit jaar al 85 jaar bestaan.

De voorloper van de A9, is vanaf 1936 in delen geopend als eenbaansweg. Het gedeelte vanaf de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder tot aan de Amstel heette de Burgemeester van Sonweg. De weg werd in de jaren ‘30 van de vorige eeuw aangelegd als een oost-westverbinding richting Schiphol, dat toen sterk in opkomst was. De start van de aanleg van de A9 volgde ruim 20 jaar later.

Op 8 augustus 1967 werd het traject van de A9 vanaf Haarlem-Zuid, via knooppunt Badhoevedorp tot aansluiting 6 Aalsmeer geopend, met 2x3 rijstroken. Eind 1969 opende het deel van aansluiting Aalsmeer tot aansluiting Ouderkerk aan de Amstel met 1 rijbaan; de tweede rijbaan volgde in 1970. Dit deel van de A9 kreeg meteen 2x3 rijstroken. In 1974 werd de A9 verlengd tot knooppunt Holendrecht, zodat een doorgaande verbinding tussen Haarlem en Utrecht ontstond. Tot 1977 heette de A9 bij Amstelveen nog Rijksweg 6. 

In 1978 werd het stuk tussen aansluiting Ouderkerk aan de Amstel en Holendrecht verbreed naar 2x3 rijstroken. De ruim opgezette afrit 4 (Ouderkerk aan de Amstel) op de A9, was bedoeld als onderdeel van knooppunt Amstelplein, die de A9 zou moeten verbinden met de A3, een snelweg die Amsterdam en Rotterdam met elkaar zou moeten verbinden. De A3 is echter nooit gebouwd.

In 1968 werd het viaduct van de Amsterdamseweg gebouwd. Willem Haberer maakte er een film van. Bekijk deze hieronder.

Meer foto’s en films over de A9 zijn te vinden op beeldbank.amstelveen.nl en rijkswaterstaat.nl


advertentie