Patricia is werkzaam bij het inmiddels 10 jaar bestaande Eetcafe Het Zwaantje.
Patricia is werkzaam bij het inmiddels 10 jaar bestaande Eetcafe Het Zwaantje. Ton Dijkstra
Horeca

Ronald Hoogesteger (Eetcafé Het Zwaantje) blikt terug en kijkt vooruit op roerige periode van lockdown

Zakelijk

HAARLEMMERMEER Voor veel eigenaren waren de afgelopen maanden door de horecasluiting zwaarder dan ze hadden gedacht. Er werd van alles van stal gehaald om het hoofd boven water te houden. Van drive-inn tot de inmiddels bekende afhaalboxen.

De redactie is bij een aantal horeca-ondernemers langs geweest om hun verhaal te horen. De komende dagen zullen wij deze verhalen op HCnieuws.nl en Witte Weekblad Nieuw-Vennep publiceren. Hieronder het artikel met daarin het verhaal van Eetcafé Het Zwaantje aan de Zwanenburgerdijk in Zwanenburg.

“Wel spannend, voor ons betekent dit een nieuwe start”

De tafels van Eetcafé Het Zwaantje staan er verzorgd bij, helemaal klaar om weer gasten te ontvangen. Het is donderdagmiddag 3 juni als wij bij het eetcafé aan de Zwanenburgerdijk binnenstappen. Medewerkster Patricia legt de laatste hand zodat als zaterdag de deuren open gaan, alles er weer tiptop uitziet.

“En zaterdag zit het vol”, laat eigenaar Ronald Hoogesteger weten. “Wel spannend, voor ons betekent dit een nieuwe start. In de afgelopen maanden is het zwaar geweest, we hebben flinke financiële schade opgelopen. Nu moet het gebeuren, er moet geld verdiend worden. Wij moeten aan bak”, aldus de gedreven ondernemer.

Vrijdag 21 mei bestond Eetcafé Het Zwaantje precies tien jaar. Het pand waarin de horecagelegenheid huisvest dateert uit 1899. Toentertijd de thuishaven voor onder andere lieden die met trekschuiten over de Ringvaart trokken.

In de afgelopen maanden heeft Hoogesteger met vereende krachten zijn hoofd boven water weten te houden. “Uiteraard met de financiële steun vanuit Den Haag, maar meer nog door de inzet van ons team. Toen we vorig jaar eind oktober onze deuren moesten sluiten, hebben we onze koppen bij elkaar bestoken. Binnen een week hadden we een goed afhaalconcept bedacht, een dinerbox. Om tot dit concept te komen hebben wij ook de feedback van onze klanten betrokken. In de box konden we uiteraard niet dezelfde gerechten bieden die klanten gewend waren als ze bij ons in het restaurant komen eten.”

Ook het verpakkingsmateriaal van box was een uitdaging. Hoogesteger is daarvoor in zijn eigen dorp gaan rondneuzen. Vervolgens stuitte hij op een lokale leverancier voor de juiste box. “De aankleding van de box speelde ook een grote rol in de succesformule. Zo serveren wij bijvoorbeeld de carpaccio op een taartbodem in een pizzadoos. Maar we verzonnen ook thema’s, met Pasen, Moederdag, noem maar op. Het werd een groot succes. Zo zagen wij klanten die normaal één of twee keer per jaar bij ons kwamen eten, nu meerdere keren de dinerbox bestellen. Dat gaf ons een geweldige boost!”

Ondanks alle goede ideeën en steunbetuigingen moest ook Het Zwaantje afscheid nemen van personeel. “We verdienden gewoon niet genoeg. Dat is een hard gelach, gelukkig kon ik al mijn fulltimers in dienst houden, maar moest afscheid nemen van de parttimers. Met het team wat ik nu heb kan ik geen zeven dagen open zijn, we hebben er dus voor gekozen om voorlopig vijf dagen te draaien. Personeel aannemen durven we nu nog niet, maar we hopen weer snel mensen voor de keuken en bediening aan te nemen. Voordat we dicht gingen hadden wij het druk en we hopen dat weer gaat gebeuren. Dat er geen angst meer is onder de mensen en dat ze het veilig genoeg vinden om weer gezellig te gaan uiteten. In de de afgelopen weken hebben wij gelukkig oude gezellige vaste gasten teruggezien op ons terras. Nu met de versoepeling voor binnen en de verruiming tot 22.00 uur, hoop ik dat mensen ons weer weten te vinden.”

advertentie
advertentie