In de buitengebieden worden door vrachtwagens en tractoren fietspaden kapot gereden, met grote scheuren als gevolg.
In de buitengebieden worden door vrachtwagens en tractoren fietspaden kapot gereden, met grote scheuren als gevolg. Eric Hoenson

Fietsersbond wil actie in Haarlemmermeer: Flink wat linke fietsplekken

11 november 2019 om 12:56 Overig

HAARLEMMERMEER Het is behoorlijk gevaarlijk op de fietspaden, zo blijkt uit landelijk onderzoek. Wat betreft Haarlemmermeer zijn het tweerichtingenfietspad op het Beursplein, en de Deltaweg/waddenweg de grootste risicopunten. Beide met voorrangsfouten.

Het wordt steeds drukker op het fietspad, en de snelheidsverschillen nemen toe. Gebruikers van elektrische fietsen halen met gemak 25 kilometer per uur, en wie een speed-pedelec heeft, tikt soms de 45 kilometer aan. Het aantal fietsers dat na een ongeluk met ernstig letsel op de spoedeisende hulp terechtkwam, is in 2018 mede daarom opnieuw gestegen: 46.800. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2009.

We kennen flink wat gevaarlijke plekken

DODELIJK ONGELUK Exacte cijfers voor Haarlemmermeer zijn niet bekend maar fietsers moeten goed uitkijken op de in totaal 400 kilometer lange fietsroutes. Volgens Han van der Ploeg van de Fietsersbond afdeling Haarlemmermeer 'valt de situatie hier nog mee'. "Het enige dodelijke ongeluk dat mijn bekend is, betreft een wielrenner die een paar jaar geleden op de Hoofdweg-westzijde door een afvalwagen werd geschept."

"Maar we kennen flink wat gevaarlijke plekken. Bovenaan staan het Beursplein, en de Deltaweg/Waddenweg, maar ook de Fanny Blankers-Koenlaan (oud en nieuw ontwerp), defietsroute Hoofddorp Schiphol langs de Kruisweg en de doorgaande weg bij Zwaanshoekvoelen gevaarlijk aan. Daar zijn bochten in de weg gemaakt om automobilisten af te laten remmen. Vooral 's avonds wordt er desondanks enorm gescheurd waardoor kinderen er van hun ouders niet meer mogen rijden op de fietsstroken aldaar."

ZEVEN DREMPELS "Een vergelijkbare situatie is te zien op de IJweg waar zeven drempels zijn aangelegd, waardoor het losse fietspad is vervangen door fietsstroken. Ouders willen niet dat hun kinderen daar fietsen en brengen ze met de auto naar school."

In de buitengebieden is de situatie erger. "Het beleid is om daar minder kwaliteit van de fietspaden te accepteren waardoor het soms een puinhoop wordt", stelt Van der Ploeg. "Bij onderhoud aan walkanten komen er grote vrachtwagen of tractoren het fietspad op, waarbij tegels kapot worden gereden en enorme scheuren ontstaan waar je met je wiel zomaar in kan uitglijden."

De snelheid moet overal terug naar 30 kilometer binnen de bebouwde kom

ACTIEPUNTEN Van der Ploeg weet wel wat er in Haarlemmermeer moet gebeuren om de situatie te verbeteren. "Zorg voor goede belijning en verbreed de fietspaden volgens de drukte en de CROW richtlijnen. Er zijn herstelwerkzaamheden nodig voor de zichtlijnen en bochtstralen, bijvoorbeeld bij het tunneltje en bochten onder de busbaan bij het ziekenhuis. De bestrating moet in orde worden gemaakt en de snelheid moet overal terug naar 30 kilometer binnen de bebouwde kom."

Zijn laatste advies: "Het ontwerpen van nieuwe verkeerssituaties moet worden gedaan via volgens het Stop-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenauto, in die volgorde."

SCHITTEREND Overigens kan hij positief afsluiten: "Het fietspad tussen de Bennekroekerweg en Nieuw-Vennep langs busbaan is schitterend gelukt. Verder is het wachten op de uitkomst van het landelijke onderzoek Fietsstad 2020, waarbij 46.000 fietsgebruikers hebben aangeven wat ze vinden van het fietsverkeer. Voor Haarlemmermeer zo'n 250 ingevulde enquêtes. Met de uitkomsten kan ook in Haarlemmermeer nieuw beleid worden gevoerd. Ik ben benieuwd."

Eric Hoenson

Afbeelding
Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie