Albert Heijn XL in het Hoofddorpse winkelcentrum Vier Meren opende zaterdag na een verbouwing liefst 22 zelfscankassa’s.
Albert Heijn XL in het Hoofddorpse winkelcentrum Vier Meren opende zaterdag na een verbouwing liefst 22 zelfscankassa’s. Eigen foto

'Zelfscannen: 'Moeten we straks ook de vakken vullen?'

12 november 2020 om 08:49 Winkels

HOOFDDORP Het zelfscannen is bezig aan een enorme opmars. Albert Heijn XL in het Hoofddorpse winkelcentrum Vier Meren opende zaterdag na een verbouwing liefst 22 zelfscankassa’s. De een vindt dit prima, hoe meer hoe beter. De ander is minder positief, zo bleek uit reacties van onze lezers: Moeten we straks ook zelf de vakken vullen?’

“Voor ons de groei van het aantal zelfscankassas een reden om een supermarkt te mijden”, stelt Harry van Rijn uit Hoofddorp. “De consequentie is vaak dat er maar één gewone kassa open is waardoor onnodige wachtrijen ontstaan. Een ervaren kassamedewerker verwerkt de boodschappen terwijl de winkelkar wordt geleegd en aan de andere kant kan je inpakken. Dit voelt veel efficiënter en ik vind het fijn om door een mens geholpen te worden. Zelf scannen is gepriegel op de vierkante meter, zelf je groenten wegen en dergelijke. Ook laat dit steeds meer baantjes verdwijnen en ik vind dat de supermarkt ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.”

H. van der Luit: “Ik zou de blamage niet te overleven als ik vergeten was iets te scannen. Wij gaan gewoon naar de kassière tot in lengte van dagen.”

J. Uitslager: “Het is te gek voor woorden, moeten wij straks ook de vakken bijvullen ? Nee ik doe het niet, ik vertik het hun werk te doen! Er loopt ook niemand meer rond als je een vraag hebt. Onvriendelijk en onpersoonlijk. Steeds vaker doe ik mijn boodschappen bij de slager, bakker en Turkse supermarkt omdat je daar nog echt een klant bent. Ik hou niet van dat onpersoonlijke gedoe.”

Naomi Isari: “Te veel zelfscankassa’s in de zaak. Leuk en snel maar ik vind deze service onpersoonlijk. Geen contact met AH-medewerkers! Klant kan geen gesprekken meer voeren met de caissières. Voor de ouderen vind ik caissières best handig en vertrouwd!”

PRIMA Maar er zijn ook klanten die juist zweren bij de zelfscan. Simon de Koning: “Het kost mij weinig tijd, voordat ik mijn spullen in het karretje doe, scan ik ze even. Natuurlijk moet je wel zorgvuldig kijken of je alles hebt gescand. Ik ben weleens gecontroleerd waarbij bleek dat niet alles was afgerekend. Het supermarktmeisje was heel beleefd en zei dat het geen probleem was, en rekende alles na. Voordeel is dat je snel even een boodschap kan doen, en gewoon je oortjes in kan houden omdat je met niemand contact hoeft te hebben.”

Debby Verhoeff: “Ik begrijp bijna niet waarom mensen nog naar een kassa gaan. Vaak staan daar lange rijen en kan ik heel snel door. Nou ja, vooral doorgaan met die kassa mensen. Soms heb ik nog wel eens moeten wachten bij de zelfscan, maar bij de XL in Vier Meren zal dit wel nooit meer het geval zijn. Prima dus al die zelfscankassa’s!”

[Ook reageren? Mail ons via hcredactie@bdu.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie