Afbeelding
Foto door Skylar Kang via Pexels

Eindexamenstress: heel normaal en goed op te lossen!

Partnercontent

Nu het nieuwe jaar weer van start is gegaan, komt de maand mei ook steeds dichterbij. Dat betekent maar één ding voor de eindexamenkandidaten: eindexamenstress! Zeker in de huidige tijd lijkt eindexamenstress een stuk vaker voor te komen. Leerlingen hebben toch het gevoel dat ze veel achterstanden hebben opgelopen door corona. Zeker nu we weer in de zoveelste lockdown zijn terecht gekomen.

Gelukkig hoeft dit voor de eindexamens weinig te betekenen. Dat blijkt wel als we naar de slagingspercentages kijken van de afgelopen twee jaar. Sterker nog: de cijfers waren nog nooit zo gunstig. Dat neemt niet weg dat eindexamenstress heel vervelend kan zijn. Zowel voor ouders als kinderen. Gelukkig is het niet alleen heel normaal om spanning te voelen, maar is het ook nog eens goed op te lossen.

Ken het verschil tussen gezonde en ongezonde spanning

Een beetje spanning is heel gezond. Het zet je geest op scherp. Het maakt dat je makkelijker kunt relativeren en je beter kunt concentreren op een taak. Daarom is examenstress ook wel gewoon een beetje goed. Het maakt ook dat zelfs de meest ongemotiveerde leerling de noodzaak voelt om in de boeken te duiken of de samenvattingen examens VWO eens grondig uit te pluizen. Eigenlijk heel fijn dus. Maar het is wel belangrijk om het verschil te kennen tussen gezonde en ongezonde spanning.

Er zijn namelijk ook leerlingen die extreem gebukt gaan onder de spanningen. Die nauwelijks nog slapen of eten in aanloop naar het examen. Die misschien zelfs hun stress proberen weg te drinken. Dit kan grote gevolgen hebben. Voor zowel de fysieke- als de mentale gezondheid. Wanneer je dit herkent of ziet bij je eigen kind, dan is het belangrijk dat er tijdig wordt ingegrepen. In geval van zware stress willen sommige artsen zelfs tijdelijk rustgevende medicatie voorschrijven. Indien je van jezelf weet dat jouw gezonde spanning snel om kan slaan naar ongezonde spanning, dan zijn er ook een aantal natuurlijke dingen die je kunt proberen.

Relativeren

Het is voor eindexamenkandidaten vooral belangrijk om te relativeren. Extreme spanning komt voornamelijk voort uit doemdenken. Hierbij gaat het vaak om scenario’s die eigenlijk totaal niet realistisch zijn. Bijvoorbeeld: ik vergeet mijn pen, nu kan ik het examen niet maken en zak ik direct. Als je rustig denkt, weet je best dat iemand je wel een pen kan lenen en dat dit er zeker niet toe zal leiden dat je gaat zakken.

Ook is het goed om bij jezelf na te gaan wat er zal gebeuren als het ergst denkbare scenario uitkomt. Bijvoorbeeld wanneer je zakt, zonder mogelijkheid om nog te herkansen. Wat dan? Vergaat de wereld? Ben je niet meer welkom thuis? Krijg je nooit meer een nieuwe kans in dit leven? Denk eens rustig na. Neem de tijd om te balen, om verdrietig te zijn en even flink te razen, maar wees dan ook eens realistisch. Zakken is niet het einde van de wereld. Je beschikt nog over genoeg andere mogelijkheden. Wanneer je op de juiste manier weet te relativeren, zal dit de meest extreme vorm van spanning vrijwel direct van je schouders liften.

Ook goed om deze tip als ouders toe te passen wanneer je kind extreme spanning ervaart. 

advertentie