De Sloterbrug over de Ringvaart in Badhoevedorp.
De Sloterbrug over de Ringvaart in Badhoevedorp. Ton Dijkstra / BDU

Begeleidingsgroep Sloterbrug vraagt om integrale aanpak

9 april 2024 om 18:00 Verkeer en vervoer

BADHOEVEDORP De Sloterbrug, van oudsher de belangrijkste verbinding over de Ringvaart tussen Badhoevedorp en Amsterdam, is toe aan een onderhoudsbeurt en de verkeersveiligheid moet worden verbeterd. De gemeente Haarlemmermeer heeft als eigenaar van de brug samen met de gemeente Amsterdam een Begeleidingsgroep Sloterbrug ingesteld om mee te denken over de toekomst van de brug.

De Begeleidingsgroep Sloterbrug praat mee namens de belanghebbenden in de directe omgeving van de brug. De groep bestaat onder andere uit vertegenwoordigers van dorpsraden, fietsersbond, scholen en woonbootbewoners. Het gezamenlijke projectteam van beide gemeenten had meermaals overleg met hen.

Al jaren is er tussen beide gemeenten overleg over de brug. Eerdere oplossingen bleken te duur, vervolgens zijn Haarlemmermeer en Amsterdam op zoek gegaan naar goedkopere alternatieven. Het projectteam is hierop met vier varianten gekomen.  

VARIANT 1

De begeleidingsgroep heeft in februari van dit jaar haar advies uitgebracht. Zij laten weten dat in hun ogen variant 1 de ‘minst slechte’ variant is. Verder adviseren zij om alle verkeersproblemen in een veel breder verband te bekijken dan alleen in de directe omgeving van de Sloterbrug. Een integrale aanpak voor een groter gebied is wenselijk. Ook vraagt de groep om onderzoek naar mogelijkheden om het autoverkeer op de Sloterbrug te beperken ten gunste van bijvoorbeeld fietsers.

Bij variant 1 blijft de bestaande brug behouden en wordt er groot onderhoud uitgevoerd. De kruising Burgemeester Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk wordt aangepast voor de verkeersveiligheid. De verkeersafhandeling op de brug blijft hetzelfde: één richting  tegelijk voor het autoverkeer, geregeld met verkeerslichten en aan beide zijden een fiets- en voetpad. De drie andere varianten gaan uit van toevoeging van een extra brug naast de bestaande brug. 

Wethouder Marja Ruigrok (Verkeer & Vervoer) verwelkomde het advies van de Begeleidingsgroep: “De aanpak van de Sloterbrug is hard nodig, maar de aanleg van een extra brug is kostbaar en is door veel mensen in Badhoevedorp niet gewenst. Daarom geven zowel Haarlemmermeer als gemeente Amsterdam de voorkeur aan variant 1. Ik ben blij dat de begeleidingsgroep het daarin met ons eens is.”

FIETSEN

“De prognoses van de gemeenten tonen een verdubbeling van het autoverkeer over de Sloterbrug rond 2030”, legt Martijn uit. Hij is naast lid van de begeleidingsgroep vooral bewoner van de Nieuwemeerdijk in Badhoevedorp. “Die groei komt door verdichting met woningbouw, bedrijvigheid en een landelijke toename van het autoverkeer. Het plaatsen van een extra brug zou een aanzuigende werking hebben voor nog meer autoverkeer.”

Volgens de groep is niet alleen de brug zelf, maar ook de krappe toegangswegen gevaarlijk. Meer verkeer over de brug betekent vollere wegen rondom de brug. “Vooral tijdens de spits vinden veel ouders het te gevaarlijk om hun kind op de fiets naar school te laten gaan”, gaat de Badhoevedorper verder. “Veel kinderen worden dan ook met de auto gebracht, zowel in Badhoevedorp als in Sloten. Rond de scholen is het dan soms een gekkenhuis.”

De oude smalle wegen rond de Sloterbrug zijn niet geschikt als doorgaande route voor al het autoverkeer. “Er is geen ruimte voor gescheiden fietspaden. Een bredere of extra brug is dus onwenselijk, maar verbetering van de verkeersveiligheid is wel hard nodig.”

BETAALD PARKEREN

In stadsdeel Nieuw-West wordt dit voorjaar door de gemeente Amsterdam betaald parkeren ingevoerd. Vanaf 3 juni geldt dat ook voor parkeren in de gebieden De Aker, Sloten en Nieuw-Sloten. “Dat is ook iets wat veel Badhoevedorpers zorgen baart, ze verwachten dat Amsterdammers hun voertuig straks gratis zullen parkeren in Badhoevedorp”, deelt Martijn zijn angst. “Deze zorg was mede aanleiding voor de begeleidingsgroep om meer onderzoek te vragen naar andere varianten. Bijvoorbeeld naar 30 km per uur, een fietsstraat met auto te gast op de Nieuwemeerdijk en Amersfoordtlaan, of op één of meer plekken een harde of zachte knip.”

GROTER VERBAND

In het advies van Begeleidingsgroep Sloterbrug staat verder dat de situatie bij de Sloterbrug in een groter verband bekeken moet worden. “De Sloterbrug is het epicentrum van het gebied tussen de Schipholweg in het zuiden, de S106 in het westen, de Baden Powellweg in het noorden en de A4 in het oosten,” legt Martijn uit. “De centrale vraag zou volgens de groep dan ook moeten zijn: moet al het autoverkeer dwars door dit gebied of er omheen? Een integraal plan hiervoor zal veel winst opleveren voor de leefbaarheid in het dubbeldorp.”

PLANNING

Het advies van de begeleidingsgroep staat al enige weken online op de website van de dorpsraad Sloten Oud-Osdorp. Dit heeft geleid tot beroering in de Stadsdeelcommissie van Nieuw-West over de samenstelling van de groep. Stadsdeelbestuurder Nazmi Türkkol (D66) gaf echter aan dat hij die samenstelling juist wel goed vindt en binnenkort graag kennis neemt van het advies.

“Het advies van de begeleidingsgroep wordt gevoegd bij het voorstel dat het projectteam Sloterbrug aan de colleges van Amsterdam en Haarlemmermeer voorlegt. Het is aan hen hoe zwaar zij het advies laten meewegen”, aldus de woordvoerder van wethouder Marja Ruigrok.  

De verwachting is dat de wethouders van beide gemeenten in mei of juni het voorstel ontvangen. Het is daarna aan de gemeenteraden van Amsterdam en Haarlemmermeer hier een beslissing over te nemen.

Het volledige advies van de Begeleidingsgroep Sloterbrug is hier te lezen.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie